Filmkritikák

Until Dawn kritika

Nincs mit szépíteni, az Until Dawn egy borzalmasan rossz és felesleges adaptáció.

251
Until Dawn
Forrás: Sony Pictures

Egy körülbelül nyolcórás, erősen interaktív videójátékélményt besűríteni egy passzív, kétórás horrorfilmbe nem könnyű vállalás – különösen akkor, ha az adott játék olyan kultikus státuszt élvez a horrorrajongók körében, mint a film alapját szolgáltató Until Dawn. Ez ugyanis egy olyan történet, ahol minden döntésed számít, és az ügyességeden múlik, ki éli túl a természetfeletti és pszichológiai borzalmakat. David F. Sandberg rendező (Az Annabelle 2. – A teremtés, Amikor kialszik a fény) és a forgatókönyvírók, Gary Dauberman és Blair Butler gyorsan belátják, hogy egy hű adaptáció szinte lehetetlen küldetés lenne – inkább bedobnak mindent, amit csak lehet.

A film történetének középpontjában az a jelenet áll, ami a játékban is elindította az eseményeket: egy nővér az erdőbe indul, hogy megkeresse zaklatott testvérét, de mindkettejükre valami szörnyű dolog vár. Itt most Clover (Ella Rubin – Fear Street: Prom Queen) indul útnak a barátaival, hogy megtalálja eltűnt testvérét, Melanie-t (Maia Mitchell). Melanie utolsó videója egy titokzatos völgyben álló kúriába vezeti őket – Clover mellett Max (Michael Cimino), Megan (Ji-young Yoo), Abe (Belmont Cameli) és Nina (Odessa A’zion – Hellraiser) is a csapat tagja. A házban viszont gyorsan rájönnek, hogy csapdába estek: újra és újra meghalnak, különféle természetfeletti szörnyetegek által, hacsak valahogy túl nem élik a hajnalig tartó éjszakát.

Until Dawn
Forrás: Sony Pictures

Az Until Dawn nem húzza az időt, rögtön belevág a horrorba, és egy nyögvenyelős bevezetés után már pörögnek is a halálok az időhurkos felállásban. A koncepció akár izgalmas is lehetne, még ha el is rugaszkodik a játék eredeti történetétől – sőt, közelebb áll az Until Dawn: Rush of Blood című spin-offhoz, ami egy hullámvasútszerű rémálom volt, szintén a játék világában. Sandberg rendezése azonban kapkodó, egyik horrorklisétől rohan a másikig – slasher, és persze megjelenik a jól ismert szörny is a játékból.

Bár a gyakori és kreatív halálesetekhez használt trükkök látványosak, az egész mégis kevésbé hatásos. A karaktereket alig ismerjük meg, a párbeszédek erőltetettek, a szereplők sablonosak. Egyedül Megan, Ji-young Yoo karaktere tűnik ki kicsit; ő egy önjelölt médium, és több személyiséget visz a történetbe, mint maga a főszereplő. Ezért aztán nehéz is izgulni értük – meghalnak, újraélednek, de az egésznek nincs igazi tétje. Clover és Melanie kapcsolata sem kap elég teret ahhoz, hogy igazán érdekeljen minket, mi történt köztük. A film azt is elrontja, amikor a szörnyekkel való találkozásokat próbálja érzelmi lezárásként használni – így végképp súlytalanná válik a történet.

Until Dawn
Forrás: Sony Pictures

Ez az a fajta adaptáció, ami inkább utalgatásokkal próbálja levenni a rajongókat a lábukról – néha felcsendül a játék zenéje, vagy Jennifer Spence díszletei idéznek meg néhány ismerős helyszínt. Sajnos azonban az egész borzasztóan sötét – szó szerint. A film szinte végig éjszaka játszódik, és annyira alul van világítva, hogy egy gyengébb mozitermekben jó eséllyel semmit sem lehet majd látni a különben gondosan megalkotott látványvilágból. Nagy kár érte, ugyanis a Magyarországon forgatott film készítői tényleg kitettek magukért, amit csak lehetett, megépítettek és megterveztek, a fényképezés ellenben csapnivalóra sikerült.

A játék rajongóit valószínűleg az fogja leginkább bosszantani, ahogyan Dr. Hill karakteréhez nyúlnak – akit ugyan újra Peter Stormare alakít, de még az ő jelenléte sem tudja megmenteni a félresiklott koncepciót. A végső jelenet, ami megpróbálja összekötni a filmet a játék világával, egyszerűen hatástalan marad.

Until Dawn
Forrás: Sony Pictures

Nem kérdés, hogy az Until Dawn adaptálása hatalmas kihívás volt – az eredeti játék Larry Fessenden és Graham Reznick okos, horrorhoz értő íróinak munkája. Az alkotók érezték, hogy valami mással kell próbálkozniuk, de sajnos ez a próbálkozás semmit nem ad vissza abból az intenzitásból vagy félelemből, amit a játék nyújtott. Inkább olyan, mintha egy túlzsúfolt kísértetházban járnánk: sok a szörny, sok a halál, de nincs mögötte valódi történet vagy karakter. Ez az adaptáció gyakorlatilag csak egy rakás egymástól független horrorsnitt, ahol névtelen figurák újra és újra meghalnak. Se több, se kevesebb.

Szerző
Kévés Bence Mihály

Imádok elveszni a filmek és sorozatok világában, ahol minden jelenet egy új kaland, és minden karakter egy új barát. Nálam mindig forog a “lejátszás” gomb.

Szólj hozzá!