Tőrbe ejtve: Az üveghagyma kritika

Benoit Blanc visszatért, hogy megoldjon egy egészen bizarr gyilkossági esetet.

Orosz Ferenc
Olvasási idő: 5 perc
Forrás: Netflix

A trükk, a titok, a csavar, és az össze-vissza kavarodó-tekeredő történet egy olyan dolog, amit elvárunk egy klasszikus whodunittól. Rian Johnson sikeresen felélesztette a műfajt pár évvel ezelőtt – elég csak szétnézni a tv-ben, ahol Az afterparti, vagy a Gyilkos a házban hódít, vagy akár a moziban, ahol évi több alkalommal is belefuthatunk akár az eredeti Agatha Christie adaptációk valamelyikébe, akár egy új kiruccanásba. Johnson alkotása viszont egészen más volt már az első epizódnál is, a nagy Netflix felvásárlás előtt. A felkavarásairól híres rendező már ott is kicsavarta a műfajt, feje tetejére állította, rámutatott legnagyobb hibáira és legelhasználtabb paneljeire, mindezt úgy, hogy a végeredmény mégis koherens, élvezetes és maradandó lett. Kérdés, hogy hogyan tudja mindezt megismételni? Hogyan lehet ugyanolyan nem hétköznapi élményt okozni, mint az első résszel?

Tőrbe ejtve: Az üveghagyma

Benoit Blanc visszatér, hogy ezúttal egy napos, kékszínben úszó környezetben borzolja fel a gyilkolni vágyók kedélyeit. Johnson már ott nagyon meta szintre helyezi a filmjét, hogy egy az Edward Norton karaktere által megrendezett “gyilkos rejtély” témájú partira hívja meg az összes szereplőjét, és magát a nézőket is. A film egészen lassan indul be – szinte alig történik valami az első óra végéig. Legalábbis látszólag, ugyanis a felszínen Johnson már elhinti a magvakat. Azokat is, amik végül kicsíráznak, és azokat is, amik arra szolgálnak, hogy félrevezessenek bennünket. És mi követjük is a rendezőt. Olvassuk a színészek minden arcmozzanatát, amiből van bőven. Elég csak Kate Hudson túltolt ripacskodására gondolni, vagy Bautista neki való, egyértelmű, mégis zseniálisan hozott izomagyú youtube-sztárja miatt fogni a fejünket.

A film két középpontja viszont Daniel Craig és Edward Norton – a két figura nem csak egymással, hanem velünk is folyamatosan játszik. Félrevezet bennünket, eltereli a figyelmünket, ami nem nehéz, hiszen a gyönyörű görög, valós helyszíneken felvett környezetben könnyű mindenről megfeledkezni. Már maga a helyszínválasztás is egy amolyan “felkavarás”, hiszen a tél közepén kapunk egy ízig-vérig nyári filmet. Meglehetősen kellemes volt karácsonykor az üdülő sztárokat nézni, ahol éppen azért izgulnak, hogy ki lesz a következő, aki kihullik közülük.

Tőrbe ejtve: Az üveghagyma

Aztán elérkezünk a film feléhez, ahol több csavart is bevet a rendező. Az egyik egy időbeli, mely a különféle idővonalak megkeverésével fed fel számunkra új információkat, bonyolítva a történetet, és kicsit magasabb szintre helyezve a tétet. Ha csak ennyi lenne a filmben, már akkor is hihetetlenül élvezetes lenne, és Johnsonnak sikerült volna megugrania a saját maga által hihetetlen magasra tett lécet. Hogy mi is az a csavar, arról sajnos spoilermentesen nem tudunk többet írni, de annyi biztos, hogy érdemes megvárni érte a film közepét, mert ha esetlegesen untuk is a felvezetést, ott mindennek lesz értelme.

A másik csavar viszont sokkal inkább stilisztikai, és csak rajtunk fog múlni, hogy mennyire vagyunk nyitottak rá. Erről megint nem mondhatunk semmit – viszont Johnson már hónapok óta elhintette elénk a nyomok morzsáit, ami alapján összerakhatjuk a kirakóst. Elég csak a szereplők elejtett, őszinte szavaira figyelni, vagy csak egy picit törni a fejünket a film címének jelentésén, melyet egy Beatles számból idéz. Johnson a film végére szinte a képünkbe röhögve teszi fel a pontot az i-re, felrakja kezeit, és egy briliáns rendezői trükkel vonja ki magát az alól, hogy felülmúlja saját magát – mindeközben mégis megtéve ezt a lépést.

Tőrbe ejtve: Az üveghagyma

Az már más kérdés, hogy a nézőközönség mennyire lesz befogadó erre. Nincs kizárva, hogy sokakat pusztán csak frusztrálni fog a stilisztikai csavar nihilista jellege. Az is benne van a pakliban, hogy sokan újfent gyűlölni kezdik majd a rendezőt – de ahogy azt Az utolsó Jedik során is láthattuk, mindez Johnsont nem érdekli. Ő az elvárásainkkal és a műfajokkal játszik, és soha nem tette még azt ennyire briliánsan és pofátlanul mint itt. Az összes többi filmjéhez hasonlóan, a mozi élvezeti értéke most is csak azon fog állni, hogy mennyire vagyunk befogadóak az ilyesmire.

Cikk megosztás
×