Wide Screen
Image default
Játékok

TESZT: NBA 2K21

Nem a legjobb formáját hozza a sorozat.

Az idei sportjátékok abban a szerencsétlen helyzetben vannak, hogy úgy kell indítaniuk az új szezont, hogy még a jelenlegi sem fejeződött be az elhalasztott rájátszások miatt. Miközben ezek a sorok íródnak, a Madden játékosai már napok óta próbálgatják, milyen lemondásokkal jár ez a hálátlan szituáció, a sort pedig a leginkább valósághű cím, az NBA 2K21 folytatja. Megnéztük, sikerült-e alkalmazkodni a körülményekhez, és leteszteltük, mit nyújt nekünk a Lillarddal a borítón befutó installáció.

Rögtön az indítást követően elérhetjük az összes játékmódot, és ezek között garantáltan mindenki találni fog olyat, ami a kedvére való. A normál mérkőzéseket a jelenlegi keretekkel, az all-star csapatokkal, és a legendás alakulatokkal is elindíthatjuk, így akár a Michael Jordan vezette Chicago Bulls irányítását is átvehetjük. A tavalyi részben bevezetett női liga, a WNBA csapatai is képviseltetik magukat a játékban, természetesen a legfrissebb keretekkel. Az NBA Today módban a szezon épp zajló meccseit játszhatjuk le virtuálisan, a szoftver pedig igazodik a csapatbeli változásokhoz, számon tartja a sérüléseket és a kijelölt taktikákat is. A 2KU játékmód egyfajta iskolaként szolgál, itt az alapvető mozdulatoktól a legkomplexebb helyezkedési tudnivalókig minden elméleti ismeretet elsajátíthatunk, és gyakorolhatjuk is a frissen tanultakat egy erre kijelölt pályán. Talán a legérdekesebb és legpörgősebb szegmens a Blacktop, ahol 1-5 fős csapatokkal vonulhatunk az utcára, hogy a stílusosabbnál stílusosabb árkád pályákon mutassuk meg, ki a grund királya.

A klasszikus MyLEAGUE mód is helyet kapott a korongon. Itt szokás szerint teljes szezont, vagy az alapszakaszt kihagyva rögtön rájátszást indíthatunk, ezt a férfi és a női mezőnyben is megtehetjük. A játékmód természetesen online formában is elérhető, és a MyGM keretein belül menedzserként is átélhetjük az izgalmakat. A 21-es szezonban is visszatér a 2KTV, ahol a stúdió által gyártott videók egyre bővülő sorát találjuk. A megjelenéskor még csak egy epizód elérhető, de a kínálat folyamatosan gazdagodni fog szórakoztató tartalmakkal, oktatóvideókkal, interjúkkal és játékelemzésekkel.

Annak ellenére, hogy az elmúlt évek alatt a Madden és a FIFA is belebukott, az NBA 2K is úgy gondolta, érdemes megpróbálni sztorit erőltetni a karriermódba. Továbbra is myCAREER opció alatt találjátok majd meg a menüben, de kissé máshogy működik, mint a korábbi szezonokban. A The Long Shadow névre keresztelt kampány során egy tehetséges középiskolás növendék pályafutását kell egyengetnünk, hogy végül az NBA csúcsára juthasson. Ehhez fel kell keltenünk a rangos főiskolák figyelmét, ösztöndíjat szereznünk és elérni, hogy minket válasszanak a draft során. Ezt követően nő a tét, és el kell kezdenünk teljesítményünkkel bizonyítani, hogy méltók vagyunk a legnagyobb ligában való szereplésre. A játék folyamatosan osztályozza teljesítményünket, a fejlődésünk mértéke pontról-pontra lekövethető, és valóban attól függ, milyen statisztikákat produkálunk a meccsek közben. Szigorúan megköveteli a karriermód, hogy az elején kiválasztott szerepünkhöz alkalmazkodjunk, és könyörtelenül bünteti, ha elkalandozunk a posztunkról, vagy más játékosok feladatát végezzük. A nehézség alkalmazkodik a soron következő ellenfél szintjéhez, ahogy haladunk előre a szezonban, egyre komolyabban oda kell tennünk magunkat. Ez egy alapvetően életszerű döntés lenne, de nem igazán vették figyelembe az újonc játékosokat, akik már az egyetemi meccsek alatt a vesztükbe rohanhatnak.

Sajnos a sztori teljesen erőltetettnek és feleslegesnek érződik, főleg annak tükrében, hogy hagyományos karrierbe nem is kezdhetünk miatta. Az érdektelen, sablonos átvezetők és az elnagyolt karakterek nem tudják elérni, hogy igazán beleéljük magunkat az eseményekbe. Ezen nem segít az sem, hogy erősen manipulálja az eseményeket a játék. Néha azon kaptam magam, hogy 5-6 ponttal gazdagodott az ellenfél, vagy egyik másodpercről a másikra lepörgött a játékidő jelentős szelete. Ezek mind a filmszerűség fokozását megcélzó döntések, de rosszul sültek el, mert leginkább csak elvette a kedvem a továbbhaladástól, azt éreztették velem, hogy nem az én kezemben van a játékosom sorsa.

A legnépszerűbb játékmód továbbra is a myTeam, amely a többi sportjáték Ultimate Team módjának felel meg, azaz a gyűjthető kártyák köré összpontosul. Ezekből a kártyákból rakhatjuk össze saját keretünket, akiket az offline és online ellenfelekkel szemben is pályára küldhetünk. Ahhoz, hogy új játékosokhoz jussunk hozzá, csomagokat kell vásárolnunk, amit egy játékon belüli valutával tehetünk meg. Ez teljesítményünktől függő mértékben jár jutalmul minden meccs után, a csomagok pedig magukban rejthetnek különböző ritkasági osztályba tartozó játékosokat. A sportág ikonjaiból három különböző pontszámú verzió létezik, ezek a használat mértékének függvényében fejlődnek, amíg végül elérik 90 fölötti értékelésüket. A gyűjtemény fül alatt megleshetjük, milyen lapok hiányoznak a kollekciónkból, és itt van lehetőségünk megtekinteni a csapatunkat érintő statisztikákat is.

A teendőkből lényegében soha nem fogunk kifogyni, ugyanis folyamatos frissítésekkel tartják majd naprakészen a módot a fejlesztők. Napi és heti kihívásokat teljesíthetünk kisebb jutalmakért cserébe, de a 40 szintre osztott szezon során komolyabb jutalmak is üthetik a markunkat. A Domination kihívásokra vállalkozóknak a liga összes csapatát meg kell verniük a legnehezebb, All-Star szinten, ami a legnagyobb veteránoktól is komoly koncentrációt igényel majd. Sajnos a myTeam minden előnyét árnyalják a mikrotranzakciók. A menüben, két ablak között váltva, felugró üzenetekben, lényegében mindenhol arra emlékeztet minket a játék, hogy lehetőségünk van valódi pénzünket in-game valutára költeni. Ennek már a lehetősége is kételyeket szül, ugyanis ameddig egyes játékosoknak esélyük van kiváltani a rászánt időt és energiát egy adott pénzösszeggel, addig nem beszélhetünk egyenlő esélyekről. Ebből már a 2K20 kiadás idején is rettentő nagy botrány kerekedett, a stúdió azonban úgy gondolta, most talán nyitottabb lesz rá a közönség. Óriásit tévedtek, az úgynevezett ’review bombing’ jelenség ugyanis már javában dúl a játék felhasználói értékeléseinél, és a dühös rajongóknak hála a 0 ponthoz közelít az elégedettségi mutató.

A játékélmény személyre szabhatósága már-már hihetetlen mértékű. A játék sebességétől kezdve az információs sávokon át a szabályokig mindent a saját preferenciánkhoz igazíthatunk. Két külön menü áll a rendelkezésünkre ehhez, az egyikben a rásegítés mértékét, a másikban a játékosok tulajdonságait és hibaszázalékait finomíthatjuk. Minden statisztikához tartozik egy csúszka, amik egymástól függetlenül mozgathatóak, így kialakítva a számunkra tökéletes kombinációt.

Ezeket a beállításokat különböző néven elmenthetjük, és megoszthatjuk az online közösség tagjaival is. Visszafelé is működik a dolog, egy katalógusból kiválaszthatjuk a mások által elkészített játékoskeretek vagy beállítások profiljait, és alkalmazhatjuk őket a saját gépünkön is. Az egyik legérdekesebb funkció által saját cipő tervezésére is lehetőséget ad a játék, amit igazán elleshetne a 2K-től a többi sportjáték is. A legyártott modellt a karriermód során feloldhatjuk, és fel is húzhatjuk saját karakterünk lábára.

A játékmenetet érintő egyik legkomolyabb változás a jobb analógkar szerepének változtatása. Eddig az úgynevezett Pro Stick segítségével, az analógot felfelé pöccintve helyettesíthettük a dobás gombparancsát, amennyiben kényelmesebbnek találtuk az opciót. Idén ez megváltozott, ugyanis innentől minden irány más funkciót lát el. Az R3/RS lenyomásával cselmozdulatokat végezhetünk egy az egy ellen, a bal és jobb irányok lehetővé teszik, hogy ellépjünk az emberünktől. A lövés a hosszan lefelé tartással érhető el, míg az eddig megszokott irány a size up mozdulatsort aktiválja. Sajnos ezen kívül a gameplay nem esett át sok változáson, lényegében ezt szánták a szezon fő újításának.

A 2K egyértelművé tette, hogy ők már készen állnak a generációváltásra, és ez sajnos érződik is a játék vizualitásán. Annak ellenére, hogy a PS4/X1 korszak elején még magasan az NBA2K szállította a legreálisabb, legrészletesebb látványvilágot, az éra végére határozottan elkopott a grafika. A kevésbé ismert játékosok kidolgozatlansága, a nézők és a szakértők kinézete és a minimalista menüdizájn mind-mind arról árulkodnak, hogy a fókusz a next-gen változatra helyeződött, és a jelen változat már nem kapta meg azt a törődést, amit igényelt volna. A jövőre érkező, PS5/Series X kiadást már a megjelenés előtt bejelentette a stúdió, és forradalmi változásokat ígértek az élmény szempontjából, szóval reméljük, a felturbózott változat úgy fog kinézni, ahogy egy realitást megcélzó sportjátéknak illik.

Hangok terén továbbra is élen jár a franchise, a soundtrack pedig egyenesen verhetetlen. A zenék listáját a megszokott módon hip-hop számok dominálják, idén azonban kifejezetten erős a mezőny. A jelenlegi legfelkapottabb előadók járultak hozzá a projekthez, mint Lil Baby, Roddy Rich, vagy Polo G. Az effektekre sem lehet semmilyen panaszunk, a csikorgó cipők, a stadionok bemondói, vagy a szünetet jelző harsona mind remekül visszaadják a valós élményt.

A hangok ráadásul alapjaiban határozzák meg a kiváló hangulatot, ami már évek óta a franchise legnagyobb erőssége. Az NBA meccsek feszültsége, az utcai párbajok könnyed légköre, vagy a visszhangzó egyetemi sportcsarnokok mind-mind olyan elemek, amik rendkívül könnyűvé teszik azt, hogy beleéljük magunkat a meccsekbe. Ezt egyedül a minden mérkőzést kísérő stúdióbeszélgetések, időkérések és statisztikai elemzések videói törik meg, amik életszerűek ugyan, de ha kellő mennyiségű órát ölünk a játékba, már inkább dühítővé és unalmassá válnak. Jó lett volna legalább a lehetőségét meghagyni annak, hogy kihagyható legyen ez az elem.

VÉGSZÓ

Az NBA 2K21 összességében egy tisztességes sportjáték, azonban erősen érződik rajta, hogy utolérte a generációváltás szele. Kevesebbet fejlődött, mint elődei, olykor elavultnak érződik alatta az engine, és a tavalyi rész botrányos fogadtatású mikrotranzakcióit is megörökölte. A sorozat továbbra is könyörtelen az újoncokkal, így nyugodt szívvel csak azoknak tudom ajánlani, akik otthonosan mozognak a kosárlabda világában, és napi szinten követik annak eseményeit. Aki eddig is szerette a szériát, ezúttal is fog tudni szórakozni, de azt nem lehet állítani, hogy igazán odatették volna magukat a fejlesztők. Idén még belefér az újdonságok hiánya, azonban a next-gen változattól és a jövő évi résztől sokkal szignifikánsabb előrelépést várunk.

A játék szeptember 4-től kapható Xbox One, PlayStation 4, Nintendo Switch és PC platformokra, valamint Google Stadiára. Később PlayStation 5 és Xbox Series X kiadást is kap, amit a különleges Mamba Forever Edition vásárlóinak már nem kell külön kifizetniük. A teszt az Xbox One verzió alapján készült.

Még több a témában...

Mit kell tudni az internet új szenzációjáról, avagy mi is ez az Among Us?

Szarka Roland

Nem lesz olcsó az Xbox Series család tárhelyének bővítése

Szarka Roland

TESZT: Mafia: Definitive Edition

Sinka Tamás

Úgy tűnik, hogy Adblock kiegészítőt használsz, blokkolod a hirdetéseket.

Segítsd a munkánkat azzal, hogy engedélyezed a weboldalon megjelenő hirdetéseket.

Zárd be, ha nem szeretnél támogatni minket | Segítség? Kapcsolat