Főoldal BREAKING KRITIKA: Oroszlán
BREAKINGKritikák/tesztek

KRITIKA: Oroszlán

A hat Oscar-szobros jelölés után nagyon vártam, hogy láthassam a filmet, de nehéz helyzetbe hozott a készítő.

997
lion markrogers 2226 mini

A hat Oscar-szobros jelölés után nagyon vártam, hogy láthassam a filmet, de nehéz helyzetbe hozott a készítő.

A történet magját egy indiai kisfiú, Saroo adja, aki testvérével és édesanyjával szegénységben élnek Indiában. A két testvér mindent megtesz, hogy pénzhez juttassák édesanyjukat, emiatt dönt az idősebb testvér amellett, hogy az egyik éjszaka a nagyvárosba indul. Saroo is elkíséri, de mialatt vár testvérére az elhagyatott vasútállomáson, felszáll egy üres vonatra, s elalszik. Csak miután kialudta magát, és felébredt akkor veszi észre, hogy a vonat elindult, testvére nincs ott vele, és a vonatút végállomása egy hatalmas, minden szempontból idegen város. A fiú előbb az utcákat járja, miközben testvérét keresi, aki megígérte neki, hogy visszatér hozzá, majd árvaházba kerül. A legnagyobb probléma, hogy Saroo nem érti a helyi nyelvet, de még azt sem tudja megmondani, hogy honnét jött. Szerencséjére egy ausztrál családhoz kerül (Nicole Kidman és David Wenham), és a történet innen átcsap a „jelenbe”, a huszonéves Saroo-vel találkozunk, akit Dev Patel játszik a filmben. Eltelt húsz év, és a csöppnyi Saroo-ból főiskolás hallgató lett, munkája van, szerető családban nevelkedett, barátnője van (Rooney Mara), de egy nap felébred benne egy vágy: megkeresni az igazi testvért és anyát. Éjt nappallá téve keresi azt a helyet, ahol egykor született, amibe kis híján beleroskad, és amitől szerettei is kikészülnek. Szakít barátnőjével, de ennek ellenére a lány próbál vele maradni, és segíteni, sőt vár szerelmére, azonban szülei, legfőképpen édesanyja nem viseli olyan jól fia gyötrelmeit. Teljesen kiborul, beleroskad abba a fájdalomba, amit fia érez.

lion markrogers 4267 mini

Nem lehet megkérdőjelezni, hogy helye van-e az Oroszlánnak a filmvásznon, mert nagyon is odavaló, csak nem érezni azt az átütő erőt, amit az előzetesekben, és a Oscar-jelölés után lehetett hallani róla. A film egyik hibája – szerintem -, hogy nem igazán tudja eldönteni, hogy most melyik Saroo-t is szeretné bemutatni a nézőnek. A közel kétórás film talán túl sok időt játszódik a múltban, és inkább fókuszál az eltűnt kisfiú múltjára, esetleg felvezetésére, mint a jelenre, aminek oly nagy jelentősége van. A jelen adja azt a drámát, amiért szeretni lehet Garth Davis munkáját. Könnyedén orvosolhatták volna ezt a hibát úgy, hogy elnyújtják a játékidőt, s így jobban megismerjük a húsz évvel későbbi Saroo-t, jobban átéltük volna hajthatatlan vágyát, ahogy a Google Earth segítségével kereste indiai városát, mert szentül meg volt győződve róla, hogy nem csak ő, hanem testvére és édesanyja is mai napig keresi őt. Vagy a másik megoldás, hogy kevesebbet mutatnak a múltból, és úgy dolgozzák fel a jelent, hogy az tényleg megindító legyen, és ne csak érezzük, hanem tapasztaljuk is ezt az érzést.

A mozifilm egészen egyedi és bámulatos módon mutatja be az elveszett kicsi Saroo-t a nagyvárosban. Az indiai populáció már akkor is alulról rugdosta az egy milliárdot, rettenetes belegondolni, hogy min mehetett keresztül a kisfiú. Szörnyű dolgokat lehet hallani a világ azon feléről, hogy miféle bűnös éjszakával találkozhatunk, ha kimerészkedünk a magányos és zord indiai sötétségbe. Tény, hogy a film gerincét a múlt adja, de érzéki bombáját nem. És sajnos a felnőtt színész, Dev Patel sem vált ki akkori meghatódást, mint arra számítottunk. A szerepét átéléssel adja elő, de nem ér fel a női mellékszerepben látható Nicole Kidman-nel. Kidman-t nem véletlen jelölték a legjobb női mellékszereplő díjra, mert amilyen hitelesen formálja meg a gondterhelt anyát, az aranyszobrot érdemel. A drámai hangvétel is az ő jeleneteiben nyilvánul meg igazán.

lion review dev patel mini

Minden jó, ha vége jó, szokták mondani. A történet végére mindenki boldog lesz: Saroo megtalálja a várost, valódi édesanyja az elveszettnek hitt fiával húsz év után találkozik, az ausztrál nevelőszülőkről eltűnik a nyomás, amit azután lehetett érezni, hogy megtudták, örökbefogadott fiúk anyját keresi, s ezért feltett mindent – iskoláját, állását, szerelmét, szüleit és örökbefogadott testvérét. A film legmeghatóbb momentuma az, amit a stáblistás rész előtt látunk. Itt vágják be azokat a képeket, amik Saroo és édesanyja találkozásakor készültek. Ha eddig még nem mondtuk, ez egy megtörtént igaz történet alapján készült hollywoodi alkotás.

lion dev patel greig fraser cinematographer mini

VÉGSZÓ

Egy szomorú történet, ami gyönyörűen ér végét. A zenei aláfestések megállnak lábukon, de annyira erős érzelmeket akkor sem váltanak ki, sőt bizonyos jelenetekben mintha gyengítenék a drámát. A végére aztán tényleg minden a helyére kerül, megható lezárást kapott, ahol még talán egy-két könnycsepp is kicsordul majd az addig száraznak vélt szemekből.

Szerző
Kévés Bence Mihály

A filmek és sorozatok varázslatos világába csöppentem, és az élet túl rövid ahhoz, hogy rossz filmeket nézzünk.

Szólj hozzá!

Közelgő események

Még több a témában...

A majomember
Filmek

A nézők meghatódnak az év legütősebb akciófilmjén

A Majomember akciójeleneteitől eláll majd a nézők lélegzete.

A majomember
Filmek

NYEREMÉNYJÁTÉK: Páros belépőket nyerhettek A Majomember premier előtti vetítésére

Elsők között nézhetitek meg A majomember című filmet a mozikban.

nc2 scaled
Sorozatok

Nicole Kidmannel jön az Amazon új sorozata

Az Oscar-díjas színésznő ismét egy könyvadaptációban szerepel majd.