JÁTÉKTESZT: Fell Seal: Arbiter’s Mark – Missions and Monsters

A taktikai RPG még mindig menő, itt a bizonyíték.

Manapság talán a legkevésbé népszerű műfajok közé lehetne sorolni a taktikai RPG-ket. Ez a valaha virágzó zsáner, néhány nagyobb megjelenést leszámítva, jóformán a független stúdiók sajátjává vált és nem mozgat meg túlságosan sok új játékost. Persze a kivétel erősíti a szabályt, így az olyan nagyszabású és minőségi cuccok mint a Nintendo által bekebelezett Fire Emblem széria darabjai igazán nagyra törőek. Az elhivatott Nintendo közösségben napról-napra húz be új a stílust még nem ismerő vagy kedvelő embereket.

Ezen a nem éppen szerencsés piacon próbál helytállni jelenlegi tesztünk alanya, mely multiplatform címként megannyi taktikázásra kiéhezett játékoshoz juthat el. A másik nagy és általam igen csak kedvelt taktikai RPG a Final Fantasy Tactics sorozat volt. Azt hiszem nem árulok el nagy titkot, ha azt mondom, hogy azok a fejlesztők és kiadók akik ebben a zsánerben akarnak maradandót alkotni, az említett két szériát fogják alapul venni. Ez nem feltétlen baj, de lehet nem ártana már egy újabb körítés a műfajnak, teszem azt mondjuk sci-fi köntös. De ez csak személyes ellentétem a középkori világgal, valószínűleg a többség nagyon is jól meg van a fantasy tematikával.

A játék fejlesztéséért a 6 Eyes Studio felelt, akik a semmiből érkezve tettek le egy meggyőző és sikeres Kickstarter kampányt. A 1C Entertainment pedig azonnal mögéjük állt és ki is adta a cuccot melegében. A készítők nem is titkoltan nagyokat merítettek a Final Fantasy Tactics játékokból, akár a külcsínt, akár a játékélményt vesszük alapul. Bizony le sem tagadhatnák a Squaresoftos inspirációt. Azt fontos azonban leszögezni, hogy az ilyen indie, Kickstarteres cuccok általában elkövetik azt a hibát, hogy túlságosan akarnak függeni a forrástól, esetleg teljesen lemásolják azt.

Hála istennek a Fell Seal: Arbiter’s Markot készítők nem estek ebbe a hibába. A játék annak ellenére, hogy erősen merít a Square etalon szériájából, mindezt úgy teszi, hogy nincs rossz szájízünk a végeredménytől. Sőt inkább húzódik mosolyra a szánk ugyanúgy az első néhány óra és a komolyabb belemerülés után is. Na de vágjunk is bele és beszéljük meg mit is kapunk a játékért és a ma megjelenő Missions and Monsters kiegészítőért kifizetett összegért cserébe.

Senkinek ne legyenek illúziói a taktikai RPG-k igenis keményen rétegjátékok. Nem az a fajta cucc ami elé leülünk és fél óra csihi-puhi után elégedetten felállunk. Egy lájtosabb csata is simán belekerülhet akár egy órába akár. Mire kitaláljuk, merre lépjünk a mezőn, milyen képességet, mágiát, vagy tárgyat és milyen módon használjunk. Lényegében az egész egy fajta érdekes ötvözete a stratégiai játékoknak és a klasszikus körökre osztott RPG-nek. Előre szólok, ha ebben a játékban eredményeket akartok elérni, bizony keményen kell fektetni bele időt, energiát és agymunkát is.

A sztori szerint főhősnőnk Kyrie egy arbiter akik egy ősi tanács, a Halhatatlanok ügynökei. Feladatuk a rend fenntartása a világban. Egy napon szemtanúi leszünk egy gyilkosságnak, aminek elkövetőjét azonnal be is citáljuk a bírái elé. Akik ahelyett, hogy elítélnék, kiválasztottá teszik. Kiválasztottnak lenni azonban sok más mellett az egyik legnagyobb kiváltsága, hogy a törvényen felül áll. Így kis barátunkat futni kell, hogy hagyjuk. Azonban Kyrie ebbe nem igazán tud beletörődni, így próbálja a dolgot úgy megoldani, hogy a gyilkos ennek ellenére is elnyerje büntetését. Tudom a sztori nem hangzik túl egyedinek, de ennek ellenére mégis nagyon jól működik. Az elejétől végéig fokozatosan építkezve tartja kellően lázban a játékost, hogy újabb és újabb hosszú csatákat vívjunk meg felfedve a konklúziót.

Ejtsünk néhány szót a játékmenetről, a fősodorban egy nagy térképen közlekedünk a helyszínek között egy pointert irányítva. Amint kijelöljük az úti célunkat a karakter oda ugrik és attól függően mi vár ott kezdhetünk csatába, vásárolhatunk, lejátszódhat egy átvezető. A megannyi mellékkarakterből toborozhatunk is a csapatunkba, esetleg elküldhetjük portyázni ezt a csapatot. Akik fejlesztési pontokat, pénzt, tárgyakat és egyéb jóságokat gyűjthetnek passzívan, akár amíg a gépünk pihen. A harc viszont nem ilyen egyszerű, egy sakktáblaszerű rácsozást képzeljetek el. Ezen tudunk adott számú lépésben mozogni, vannak szintbeli különbségek, de elérhetetlen helyek is. Az adott csatatéren az ellenfél és mi is csak ebben a korlátozott mennyiségben tudunk közlekedni. Az éppen alkalmazandó technikától függően kell kiválasztanunk, hova lépünk a táblán. Egyszerűnek hangzik, de jól át kell gondolni, mikor és hová lépünk, mert ha nem kalkulálunk kettő, teszem azt, három körrel előre akkor elég sokszor fogjuk látni a DEFEAT feliratot.

A Fell Seal: Arbiter’s Mark grafikája nem kimagasló, de kategóriájában megállja a helyét. Egészen jól áll neki a kézzel rajzolt, kissé rajzfilmes stílus. A világa színes, bár nem túl sűrűn lakott. Ám ha egyszerre van rengeteg karakter és animációkat is látunk a karaktereken a képfrissítés akkor sem esik le. Végig stabilan tartja a folyamatos értéket az egész játék során. Tudom ez nem kellene hogy nagy dolog legyen, de manapság ez egy fontos kritérium és egyre kevesebben képesek megfelelni. A hangok is rendben vannak, kedves kis dallamok váltakoznak elég sűrűn, így nem fogtok ráunni a muzsikákra. Bár ahogy az előbb is említettem, ha nem gondolkozunk kellő mennyiségeben sűrűn fognak ugyanazon csaták ismétlődni. Ekkor viszont erősen monotonná válhat a zenebona.

A játék 2018. augusztusában jelent meg első körben PC-re és Xbox One-ra, a következő év nyarán megérkezett a Nintendo Switch és a PlayStation 4-es, majd a Linux és a Mac-es port is. Tehát a játék jelenleg szinte minden platformon elérhető cirka tízezer forintért. Ez egy elég jó befektetés annak, aki komálja a hasonszőrű cuccokat. A szavatosságra nem lehet panasz, ugyanis a játék végigjátszása alsó hangon is 37 óra. A kalandosabb kedvűek is simán bele fognak ölni legalább 60 órát, mire minden apróságot összegyűjtenek és letudnak. Azonban akiknek nem volt elég ennyi móka és tartalom, azok kedvükre dörzsölhetik a tenyerüket, ugyanis itt van a Fell Seal: Arbiter’s Mark első DLC-je, mely a Missions and Monsters nevet kapta.

Az első kiegészítő nem hoz semmilyen sztoribeli újítást, de kapunk megannyi új tárgyat, játékszert. Az első és legfontosabb újdonság a szörnyek színre lépése. Az alapjátékban, annak ellenére, hogy a zsánerben azért általában begyűjthetünk mindenféle szörnyet kalandunk során, nem volt lehetőség megszelídíteni és csapatunkba venni ilyen lényeket. Jelenlétük erős fordulatot hozhatnak a csapatunk harci stratégiájában, tekintve, hogy elég erősek és durván fejleszthetjük is őket kasztváltás nélkül. A szörnyek alkalmazása csapatunkban sorsfordító lehet, az új képességeket feloldva és legyalulva mindent és mindenkit aki szembe jön.

A szörnyek mellet a kiegészítőben 3 új emberi kasztot is kapunk, név szerint a Beastmastert, a Samurait és a Wranglert. Ezen kasztok is remek új képességeket adnak a már meglévő harcosaink mellé, kiváló alternatívát nyújtva a már megismert és tökélyre fejlesztett katonáinknak. A karakterek és kasztok mellett természetesen érkeztek új, grandiózus helyszínek, eddig nem látott csatákkal és legyűrendő szörnyekkel. Ezen az 5 új helyszínen megvívott kemény csatákat kellően honorálni is fogja a játék, rendkívül értékes felszereléseket kaphatunk jutalmul. Ezen új csatákat, új dallamokra is megvívhatjuk, ugyanis a kiegészítő részeként új zenék is kerülnek az eddig hallottak mellé. Természetesen a trófea vadászoknak sem kell csüggedniük, az új kalandok mellé új trófeák is járnak.

VÉGSZÓ

A Fell Seal: Arbiter’s Mark egy párját ritkító alkotás, tekintve hogy taktikai rpg-kből nem igazán tudunk túl sokat felsorolni az elmúlt évekből. A zsáner alapjait megfelelően hozza és szuperül merít inspirációt ahonnan kell, teszi ezt mégis úgy, hogy nem hivalkodik. Kellően jó és tartalmas szórakozást biztosít megannyi órán keresztül és mindehhez még hozzáadódik a Missions and Monsters DLC által nyújtott plusz tartalom is. A taktikai RPG-k szerelmesei vagy a műfajjal még csak ismerkedők is remek időt tölthetnek el Teora világában, terelgetve hőseinket a kalandjaik során. Az alapjáték, mint írtam már elérhető egy ideje, a kiegészítő pedig a mai naptól válik megvásárolhatóvá a digitális áruházakban.

Total
0
Shares
Previous Article
Poe Dameron

Oscar Isaac csak olyan áron térne vissza a Star Wars univerzumba, ha egy házra vagy valami hasonlóra lenne szüksége

Next Article
Colin Trevorrow

A Jurassic World: Dominion után Atlantiszról forgat Colin Trevorrow

Related Posts
Wide Screen YouTube