Napjainkban a Marvel Comics egy több millió dolláros márkanév, amelyhez filmek, tv-showk, videojátékok, játékok és igen a képregények köthetőek. A rajongókat azonban meglepheti a tény, hogy a Marvel szuperhőseinek első debütálása nem egy médiaóriásnak köszönhető, hanem egy ponyvairodalmi folyóiratokkal foglalkozó cégnek, a Timely Comicsnak.
A Timely évekig küzdött mielőtt a szórakoztatóipar meghatározó cége lett, olyan szeretett hősök megszületését biztosítva ezzel, mint Pókember, és olyan filmes franchise megalkotásával, mint az MCU, a Marvel Moziverzum. A Timely Comics átalakulása mögött igen komoly történeti háttér rejtőzik. Nézzük is meg, hogyan is alakult át a cég neve és identitása, arra a márkanévre, amit ma Marvelként ismerünk.
AZ EREDETI TIMELY COMICS TÖRTÉNET
1939-ben járunk és egy ponyvamagazin tulajdonosa, Martin Goodman növekvő érdeklődést tapasztal a szuperhős képregények iránt. Superman épp egy évvel korábban debütált az Action Comics#1-ben, Batman pedig szorosan mögötte követte példáját, a Detectice Comics#27-ben. Ekkoriban a képregények Aranykorát írjuk, és Goodmannek minden vágya volt, hogy ő is részese legyen ennek a pillanatnak, ezért felkérte a Funnies Inc.-t egy új képregényanyag elkészítésére, és 1939-ben a Timely Comics kiadta első képregényét, profetikusan Marvel Comics #1 néven, amelyben bemutatkozott egy android, az eredeti Emberi Fáklya (évtizedekkel Stan Lee fantasztikus Négyesben szereplő, név azonos hőse előtt) Namor, a Torpedó. És a Nagy KA-Zar, a dzsungel ura (aki később ugyan nem csatlakozik a Marvel karakterekhez, de a The Uncanny X-men-ben szerepeltetik).
A Marvel Comics#1-ból 80 ezer példány kelt el, meggyőzve Goodmant, hogy tovább bővítse a Timely szerkesztőségét, így felvette Joe Simon és Jack Kirby írókat a Funnies Inc. személyzeti munkatársának. Az írópáros pedig megalkotta a hazafias, szupererős kapitányt: Amerika Kapitányt, kinek történetét pont egy hónappal az Egyesült Államok II. Világháborúba lépése előtt adták ki. A képregényszám fedőlapján Amerika Kapitány Adolf Hitlert vágja állkapcson. ( mint azt később az Amerika Kapitány: Az első bosszúálló filmből megtudhatjuk, több mint 200xor kiütötte Hitlert ) Eközben Carl Burges és Bill Everett (az Emberi Fáklya és Namor megalkotói) kitalálták, hogy hőseik harcoljanak egymással a Marvel Mystery Comics #8 és #10-ben. Megindultak hát a népszerű szuperhős csaták, melyek a jövő képregényeiben is folyamatosan megjelennek, és azzal, hogy ezek a csaták ugyanabban a megosztott világegyetemben zajlanak, a Marvel Képregények és a Marvel Moziverzum alapjait is megteremtették.
Végül a Timely Comics legnépszerűbb hősei, Amerika Kapitány, Emberi Fáklya és Namor, a Torpedó összeálltak és megalakult az Invaders hősi csapata, ellenpontként a Nagy 3-as szuperhős csapattal, Superman, Batman és Wonder Woman triójával, mely karaktereket a testvér-vállalatnál, a National and All American Comicsnal (jelenlegi DC) alkották meg. A hasonlóságok még egyértelműbbé váltak, mikor Amerika Kapitány és az Emberi Fáklya is társakat kaptak maguk mellé, akárcsak Batman Robint. Amerika Kapitány mellé a tini robin hasonmás, Bucky Barnes szegődött, akit aztán később zord, kibernetikus antihősként, a Tél katonájaként hoznak majd vissza az alkotók.
1939-ben nemcsak a Timely első képregényének sikere volt történelmi pillanat, ugyanis Goodman felvette a céghez unokatestvérét, a még tizenéves Stanley Martin Liebert asszisztensnek. Lee az Amerika Kapitány művészeti munkálataiban segített Jack Kirbynek és Joe Simonnak és egyben lehetőséget is kapott, hogy saját kapitányát is elkészítse. Amikor Simon és Kirby 1941-ben a DC -hez csatlakoztak, Goodman a még mindig tizenéves Liebert szerkesztővé léptette elő, megbízva több képregény írására. Mivel Lieber minden álma volt, hogy egyszer majd nevét nagy amerikai novella íróként fogja megismerni a világ, ezért Stan Lee álnév alatt kezdte el írni képregényeit.
LEGYEN MARVEL COMICS!
Az 1940-es és 50-es években Goodman vállalatának hivatalos neve továbbra is a Timely Comics, de a képregények borítóján a Marvel Comics jelenik meg. A Timely Comics divízió egyik külsős cégét Marvel Comicsnak hívták és pár képregény a Marvel Magazinban is feltűnik. Az 1940-es évek végén azonban a szuperhős témájú képregények kimentek a divatból, így a Timely elkezdett más jellegű történetekre fókuszálni, köztük vadnyugati témájú kalandokra, horror történetekre, vicces állati képregényekre, romantikus sztorikra, olyan közkedvelt karakterekkel, mint Millie a Model, vagy a humoros tini, Patsy Walker (aki talán egy nap megjelenik majd a Marvel Univezum szuperhősnőjeként, Hellcatként). A háború utáni években ezek a történetek képezték Stan Lee forgatókönyveinek nagy részét, bár néhány új hős, mint a Szőke Fantom (egy titkárnő, aki maszkban és vörös estélyi ruhában harcol a bűnözők ellen) fel-fel tűnnek és később talán helyet is kapnak majd a Marvel birodalomban.
1948-ra a Timely Comics szinte majdnem az összes alkalmazottját elbocsájtja és néhány képregény kerül csak a boltok polcaira. Az Amerika Kapitány képregényeket, (melyekben már nem is igazán szerepel maga Amerika Kapitány és inkább borzasztó horrorisztikus mesékkel teli sztorikról szól) 1950-ben a 75. számmal törölték. Goodman takarékossági okokból felmondja a Timely forgalmazójával a Kable News-al a szerződést és a birtokában lévő újságokat forgalmazó cégével, az Atlas News Companyval helyettesíti azt. Lee ugyan továbbra is Goodmannek dolgozik, de életrajzi könyvében-Amazing Fantastic Incredible: A MARVEOUS Memoir-ban bevallja, hogy elég feszült légkörben kellett dolgoznia, egy olyan helyen, ahol nem voltak már magas alkotói elvárások.
A MARVEL KÉPREGÉNYEK FORRADALMA
1961-ben több fontos és meghatározó dolog történt. Goodman hivatalosan is megváltoztatta a képregényosztály nevét Marvel-re, amely így a sc-fi képregény Journey Into Mystery#69 és a humoros Patsy Walker#95 borítóján jelent meg először. Mivel akkortájt a DC Igazság Ligája nagy népszerűségnek örvendett, úgy tűnt újból visszatért az érdeklődés a szuperhősök iránt. Elkezdődött a Képregények Ezüst Korszaka, ami Goddmant arra indította, hogy felkérje Leet (aki ekkor épp azon agyalt, hogy befejezi több évtizedes képregényírói pályafutását) hogy alkosson egy szuperhős csapatot a Marvel számára.
Stant felsége ösztönözte a munkában, hogy hozzon létre olyan epikus hősöket, amelyekről Lee is szívesen olvasna. Stan ekkor a DC-től visszatért Jack Kirbyvel dolgozott és 1961-ben megteremtették a Fantastic Four#1-et. Ebben a képregényben már olyan karakterek szerepeltek, akik sokkal összetettebb személyiséggel rendelkeztek, mint a múltbeli hősök. Személyes problémáik túlmutattak a szokásos gonosszal való küzdelmeiken. Lee a karakterekhez való új hozzáállásával óriási sikert aratott az olvasóközönség köreiben, akik így könnyebben tudtak azonosulni az új szereplőkkel és szívesebben olvasták is emiatt a történeteiket. Az újjászületett Lee más írókkal is együtt dolgozott az új szuperhősök megalkotásában, így például Jack Kirbyvel a Hihetelen Hulk, míg Steve Ditkoval a Csodálatos Pókember született meg közös munkájuk gyümölcseként. A nagy siker arra inspirálta Leet, hogy visszahozza a Timely régi szuperhőseit, mint Namort, a Torpedót vagy a II. Világháború vége óta fagyasztott állapotban lévő Amerika Kapitányt.
A következő években a Marvel név alatt újból bemutatásra kerültek a már korábbról ismert Timely hősök, az eredeti Emberi Fáklya, Szőke Fantom, és Stan Lee egyik korábbi alkotása a Destroyer. Lee és más írók is úgy látták, hogy ezek a régi hőskarakterek, az 1940-es években történt kalandjaikkal tovább gazdagíthatják ill. megismerhetőbbé tehetik a Marvel folyamatosan bővülő Univerzumát. Stan azzal, hogy karakterei jellemét tovább mélyítette, a régi hősök köré is pátoszt tudott emelni. Jó példa erre Amerika Kapitány története, aki ha nem épp a gazemberek ellen harcol, egy sor emberi problémával küzd meg mialatt igyekszik a modern kor társadalmához alkalmazkodni.
Lee a cég új nevét felhasználva rajongói klubokat hozott létre az olvasók számára, mint a Merry Marvel Marching Society vagy a Friends of Old Marvel (FOOM). Emellett un. Soap Boxokat is elhelyezett a képregényeibe, amivel szintén az olvasókkal igyekezett fenntartani a kapcsolatot. Mindezekkel Lee elérte, hogy a Marvel egy olyan megbízható márkanév lett, amelyhez mindig közel érezhették magukat a rajongók. Stan főiskolákon tartott előadásaiban is beszélt a Marvel Comicsról. Igyekezett megértetni, hogy a képregényírás is egy komoly műfaj, amely tiszteletet érdemel. 1972-ben Stan Lee lett a Marvel tulajdonosa és kitartóan kereste az újabb módszereket, hogy a Marvel márkanevet és annak történetét különböző médiumokon keresztül népszerűsítse.
Minden igyekezete ellenére azonban a Marvel kezdetben nem gyakorolt nagy hatást a képregényiparon kívüli piacokra. Az első, kezdeti filmes kísérletek először csak TV filmekre, animációs showkra, és videófelvételekre korlátozódtak. Így például a Hihetetlen Hulk tv sorozat, Bill Bixby és Lou Ferigno főszereplésével, több Pókember animációs sorozat, és egy nagyrészt elfeledett, a kritikusok által rendesen lehúzott, Amerika Kapitány film. Míg képregényhősökként igen népszerűek voltak, addig a filmipar nem fektetett bizalmat és nagy költségvetést a Marvel karakterek történeteibe.
Az 1990-es évek végén azonban jött az áttörés. A Marvel tulajdonát képező Penge és X-Men filmek hatalmas népszerűségre tettek szert és nagyon jövedelmezőnek bizonyultak, ami meglágyította a filmstúdiók szívét és pénztárcáját, és elindulhattak a Pókember és a Hulk nagy költségvetésű adaptációi. 2008-ban pedig a Marvel elhozta a Vasembert, az első filmet, ami az MCU hihetetlenül sikeres franchise-vá vált. Akárcsak a képregényekben, a Marvel Moziverzum több generációt is megérintő, karaktervezérelt filmjei is összekapcsolódnak.
A máig megjelent 23 MCU filmmel, (melyek tehát pontos sorrendben megtekintve egy kerek egész történetet mesélnek el nekünk), a Marvel Comics a szórakoztatóipar vezető márkaneve lett, amely elmondhatja magáról, hogy már messze túlmutat a képregények médiumán. Noha nem valószínű, hogy anno a Timely Comics írói tudták, hogy szuperhőseik megalkotásával milyen magasságokba emelik majd a céget, tagadhatatlan, hogy az általuk megtett út alapozta meg, hogy mostanra a Marvel a szuperhős szórakoztatás legnagyobb neve lett.
Stan Lee a következőket nyilatkozta munkájáról:
Stan mondatait rengeteg rajongói vallomás igazolta vissza. A Marvel kedvelői sokszor elmondták már, mennyit jelentettek és jelentenek nekik Lee karakterei, akik szebbé, sok esetben elviselhetőbbé tették gyermekkorukat és életüket. Ezek a karakterek sok dolgot megtaníthatnak nekünk, de legfőképpen az önelfogadás és mások elfogadásának fontosságát és értékét. Stan Lee hitt abban, hogy mindannyiunkban lakozik egy hős. A Marvel birodalom ikonikus atyja 2018. november 12-én hagyta el ezt az Univerzumot.
Köszönjük Stan! Excelsior!
Szólj hozzá!