A Clair Obscur: Expedition 33 a teljes gaming közösséget aszteroidaként csapta széjjel egy hete, a játékosokat és a fejlesztőket is beleértve. Az első bejelentés után szinte mindenki érdeklődéssel figyelte az ex-ubisoftos csapat, a francia Sandfall Interactive első játékát – tegyük hozzá, óvatos kíváncsisággal. Ugyanis az érdekfeszítő alapfelvetés és az egyedi látványvilág bár bizakodásra adott okot, a játék nem tűnt többnek első blikkre, mint egy Final Fantasy és Persona keverék, egy kis Order 1886-tal meghintve. Érdekes, de nem gondolta senki sem, hogy a végeredmény több lesz rövidke figyelemelterelésnél. Az első tesztek befutása után túlzás nélkül kijelenthetjük, hogy a játék minősége totális meglepetésként ért mindenkit – 92-es Metacritic érték, 9.7-es játékos értékelésekkel (ami az egyik legmagasabb a weboldal történetében). Szinte mindenki a Clair Obscur-ral kezdett el játszani, még akkor is, ha eléggé sűrűnek tűnt az április az Oblivion Remaster, az Indiana Jones and the Great Circle és Forza Horizon 5 PlayStation-ös megjelenése mellett. A milliós eladás pár nap alatt sikerült, és már most a legszkeptikusabb játékosok is az év játéka verseny élére sorolják az új alkotást. A CENEGA Hungary Kft. számunkra is küldött tesztkódot, így mi is belenézhettünk a legújabb őrületbe, hogy meggyőződjünk róla, valós-e a hype?

A Clair Obscur története szerint egy alternatív, századfordulós francia városkát távolról egy Paintress nevű istenség terrorizál, hiszen évente felír egy hatalmas számot egy fára, amit mindenki láthat, és az összes ember aki annyi idős, mint amennyit a szám mutat, virágokká és porrá válva, lírai módon eltávozik. Minden évben létrejön egy expedíció az utolsó évüket élő emberekből összeverbuválva, akik megpróbálják konfrontálni a Paintress-t – azonban az elmúlt 67 évben az összes sikertelen volt. A 33. expedíciónál járunk, egyre kevesebben bíznak abban, hogy bármit is tenni lehet, és a városka lakó már elfogadták sorsukat. Azonban lehet pont a 33. alkalom lesz az, ami visszafordíthatja az eseményeket.
Bár a játék sztorija elsőre eléggé depresszívnek hat, ha mélyebbre nézünk, akkor egyértelmű lesz, hogy mint minden jó JRPG, úgy ez is tele van hintve furcsa, érdekes, bolondos karakterekkel és eseményekkel, amik igyekeznek változatossá tenni a hangulatot. Emellett a történetnek végig súlya marad, és szinten bűn lenne lelőni akár egyet is a számtalan, sokkoló fordulatból, amiket az írók elénk tártak. Ezért is javasolt minél hamarabb végigjátszani a játékot, vagy kerülni az online felületeket, ugyanis nagyon könnyedén futhatunk olyan spoilerekbe, amik szignifikánsan kihathatnak az élményre. A történet összetett, mély, egyben izgalmas, telis tele valós karakterekkel, akik évek óta az egyik legjobb dialógusíró csapat szavait keltik pezsgő életre. Rég láttunk már ennyire valós, életszerű párbeszédeket játékban, amiket ráadásul olyan színészek keltenek életre mint Charlie Cox, vagy éppen Andy Serkis. Karaktereik élethűek, az első perctől kezdve kíváncsiak vagyunk arra, mi lesz velük, és sztori a megkívánt érzelmi befektetést minden körben busásan meghálálja.

A történetet és annak szereplőit egy a belle epoque által ihletett, szürrealista látványvilág vesz körbe. Nagyjából lineáris pályákon haladunk egy nagyobb térképen, kicsit God of War és Final Fantasy VII Remake stílusban, ahol minden egyes négyzetcentimétere az összes pályának művészeti szempontból lenyűgöző, káprázatos és végtelenül egyedi világot tár elénk. Megállás nélkül leesett állal fogjuk a játék közben követni az összes helyszínt, bolondos karakterdizájnt, vagy éppen káprázatos átvezetőt. Utóbbiból is rengeteg, meglepően mozis minőségű kis filmecskét kapunk, melyekben úgyszintén érvényesülnek a toplistás írás, és tényleg hollywoodi minőségű színészi alakítások.
No de mindez keveset érne, ha nem lenne a játék szívében egy összetett és élvezetes, körökre osztott harcrendszer. Ha valamihez hasonlítani akarom, akkor elsőre a Persona-sorozat ugrik be, azonban a Sandfall igyekezett megbolygatni a formulát. A körökre osztott rendszert ugyanis valós idejű reakciókkal törhetjük meg, amikkel reagálhatunk a karakterünkre intézett támadásokra. Minden egyes hős robosztus fegyver, mágikus képesség és passzív előny rendszerrel rendelkezik, melyet több komponensből rakhatunk össze (mint például a fegyver, azok fejlesztési, a megtalálható “pictos”-ok amik egyfajta harcmodifikálóként szolgálnak, azok fejlesztései, és a többi és a többi). A rendszer olyan összetett, hogy felsorolni képtelenség lenne teljes egészében, mégis végig átlátható, tisztán érthető, és nem utolsósorban mindvégig élvezetes. A karakterek és jellemzőik közötti lehetőségek összetettsége, és az opciók permutációi szinte végtelennek hatnak – minden játékos maga rakhatja össze a saját harcélményét, és a képességek és attribútumok újraosztásának lehetősége miatt számtalan verzióval kísérletezhetünk. A harcrendszer ezen felül sohasem válik unalmassá, vagy nehézkessé – a játék fénypontja minden összeütközés, melyek pörgősek, látványosak és magával ragadóak.
VERDIKT
A Clair Obscur: Expedition 33 nagyon sok helyről vesz kölcsön elemeket – ezeket viszont egy olyan egyedi és friss koktélba keveri össze, mely teljesen újszerűnek hat a mai játékok piacán. Minden egyes részletet tökéletesre hajtva a Sandfall Interactive írt egy szerelmes levelet a klasszikus JRPG-k felé, mellyel az olyanokat is bátran meghódíthatják a zsáner iránt, akiket ez korábban esetleg nem érdekelt volna. Nagyon fontos játékról van szó, ugyanis a Split Fiction és a Kingdom Come II mellett ez is bebizonyította, hogy nincs szükség végtelenül elszállt gyártási költségekre, mikrotranzakciókra, licencszelt címekre, vagy éppen elszállt árakra ahhoz, hogy valami sikeres legyen. A három felsorolt játék mind kritikailag, mind anyagilag az év legnagyobb sikerei közé tartoznak, és egy új, nagyon fontos alternatívát nyújtanak a sok szempontból megfáradt és elharapódzott AAA játékok mellett. A Clair Obscur valóban az év egyik legkiválóbb játéka lett, és GTA VI ide vagy oda, bizony hatalmas eséllyel indul majd az év végi Game of the Year rendezvényeken. Erősen ajánlott bepróbálni.
Szólj hozzá!