Június 27-én folytatódott az FTC vs Microsoft per, amely azután jött létre, hogy az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (Federal Trade Commission, FTC) blokkolta az Activision Blizzard felvásárlását a Microsoftnál. A bírósági meghallgatáson számos érdekes információ látott napvilágot az Xbox háza tájáról. A bíróság tudomására jutott egy 2020 decemberi e-mailezés, amely Phil Spencer, az Xbox Game Studios vezérigazgatója és Tim Stuart, az Xbox pénzügyi igazgatója között zajlott. A levelezés arról szólt, hogy mi lehet az oka az Xbox konzolok gyenge eladási számainak.
Spencer bevallotta, hogy az új generációs Xbox Series X/S konzolok gyengén teljesítettek a kezdeti időszakban és ezért nem az Xbox exkluzív Halo Infinite csúszását kellene okolni. Mind a Microsoft, mind a Sony gyártási nehézségekkel küszködött miután megjelentek az új generációs konzolok, sem a PlayStation 5-ből, sem az Xbox Series X-ből nem tudtak elegendők legyártani és piacra dobni. A Microsoft a gyártási hozam javítása érdekében még csökkentette is az amúgy erős hardverű Series X számítási egységeinek szilícium értékét 56-ról 52-re. Azonban még ez sem segített túlzottan, a Series X-ből (és a PS5-ből is) jó ideig hiány volt a boltoknál. Azonban a Microsoftnak közben változott az üzleti stratégiája is, amely szerint a felhőalapú szolgáltatásokra, vagyis az xCloudra került át a hangsúly és a jelek szerint ez visszatartotta a chipgyártást is.
Alig egy évvel azután, hogy megjelent a Series X/S a Microsoft frissítette az Xbox Cloud Gaming szervereit a Series X-nek szánt hardverekkel, hogy javítsák a szolgáltatás képkocka frissítését és a töltési idejét. Az e-mail utal egy kompromisszumra, amely az előállított Xbox konzol mennyiségére vagy a tartalomra és felhőszolgáltatásokra költött pénzről szól.
Stratégiai szempontból hiszek abban, hogy a játékban a felhőre és a tartalomra tett kompromisszumaink fontosabbak, mint a konzolok mennyisége. A stratégiánkkal és a lehetőségeinkkel a konzolvolumen továbbra is az lesz, amit a hosszú távú ambícióink növekedéséhez megszorítunk.
– mondta Spencer.
A Microsoft már 2018 óta dolgozik saját felhőalapú játék szolgáltatásán. Az Xbox Cloud Gaminget 2020 szeptemberében indították el, egyelőre nem különálló szolgáltatás, hiszen az Xbox Game Pass Ultimate része, így csak a legdrágább csomag előfizetői használhatják. A szolgáltatás így messze a legsikeresebb, ugyanis az Xbox Cloud Gaming birtokolja a felhőalapú játékszolgáltatások európai piacának 60-70%-át. Az Nvidia Geforce Now és a Sony PlayStation Now mindössze 10-20%-ot, az Amazon Luna pedig csupán 0-5%-ot. A Google Stadia idén januárban pedig végleg megszűnt.
A Microsoftnak így is komoly pénzeket kellett átcsoportosítani, hogy az xCloud versenyképes maradhasson, amely úgy tűnik pont az Xbox Series X konzolok kárára ment. A Microsoft pedig tervezi, hogy a jövőben egy önálló xCloud streaming eszközt hoznak létre, amelyen már két éve dolgoznak.
Szólj hozzá!