Az utóbbi napokban egy megosztó hír látott napvilágot. Egy Sweet Baby Inc. nevű tanácsadócég bizonyos anti-woke csoportok célpontjává vált, akik azzal vádolják a céget, hogy az ő nyomásukra helyeztek el a fejlesztők még több woke tartalmat, karaktert, történetet a játékaikban. A tanácsadó cég korábban olyan játékokon dolgozott, mint a Gotham Knights, a God of War: Ragnarök, a Marvel’s Spider-Man 2, az Alan Wake 2 vagy a Suicide Squad: Kill the Justice League. A fejlesztők azóta már kiálltak a Sweet Baby Inc. mellett.
Az ügyről részletes tényfeltáró cikket közölt a Kotaku március 6-án. A történet 2023 októberén kezdődött, amikor a Steamen és a Discordon szerveződött anti-woke csoportok elkezdték azonosítani és listázni azokat a játékokat, amelyeken a Sweet Baby Inc. dolgozott. A cél az volt, hogy arra bátorítsák a követőiket, hogy kerüljék azokat a videójátékokat, mert túltolják benne sokszínűséget, egyenlőséget és befogadást. A Steam csoport gyorsan 100 ezer fősre duzzadt. A Sweet Baby-ről szóló beszélgetések alapvetően hamis információkon, félrevezetéseken alapultak és hamar elkezdték fenyegetni, zaklatni a cég dolgozóit is.
A Kotaku szerzője felkereste a cég alkalmazottait is, akik elmondták, hogy valójában mivel is foglalkoznak. A Sweet Baby Inc. alapvetően egy tanácsadással foglalkozó cég, amely videójáték fejlesztőknek kínál segítséget, elsősorban a narratív dizájnnal kapcsolatban. Ez bevett eljárás a játékiparban, a fejlesztő stúdiók ilyen külsősöket bérelnek fel, hogy segítsenek nekik rendbe tenni a játék történetét, forgatókönyvét, karaktereit, netán párbeszédeit. Hasonlóan, mint a filmiparban a script doktorok. A cég tehát ilyen szolgáltatásokat kínál, amelyet a Sony PlayStation stúdiói, vagy a Warner Bros. Games is igénybe vett már. Sokszor már a fejlesztés végén, akár egy majdnem kész játéknál kérik fel őket.
Tehát alapvetően nem arról van szó, hogy amikor ők képbe kerülnek a játékfejlesztésben, akkor mintegy ráerőltetik a woke-ot a stúdiókra. Pedig ilyen konteók kezdte terjedni a cégről. A vádakra természetesen a Sweet Baby Inc. vezérigazgatója, Kim Belair is reagált egy videóhívásban.
A Sweet Baby alapvetően egy narratív fejlesztőcég. Ez a forgatókönyvírástól kezdve a narratív tervezésen át a narratív rendezésig és a történet felülvizsgálatáig bármit jelent. Az egyik dolog, amit kínálunk, az a kulturális konzultáció vagy a hitelességi konzultáció. Számunkra ez általában azt jelenti, hogy megkérnek minket, hogy nézzünk meg egy történetet, ha van benne egy olyan karakter, aki bizonyos szempontból marginalizált, és [a stúdió] azt szeretné, ha összekapcsolnánk őket egy olyan tanácsadóval, aki egy kicsit hitelesebbé tudja tenni a történetet… De a perspektíva sosem az, hogy mi jövünk és sokszínűséget hozunk… Legtöbbször ez pont fordítva van. A cég megalkotott egy karaktert, és azt szeretné, ha ez a karakter reprezentatívabbá és érdekesebbé válna.
Kim Belair
Majd hozzátette:
Nem tudják elképzelni, hogy mi csak tehetséges írók vagyunk, hogy tehetséges narratív tervezők vagyunk, és hogy az emberek azért alkalmaznak minket, mert jó történeteket mesélünk, mert jól együttműködünk, és mert videójátékokat írunk. Le kell alacsonyítaniuk a teljesítményeinket az identitásunkhoz. Nem tudják elképzelni, hogy az a munka, amit a Spider-Man-en végeztem, történetírói munka volt, szemben a pride zászlók hozzáadásával, érted?
Kim Belair
A céget azóta sorra védték meg azon fejlesztőstúdiók, akikkel korábban együtt dolgoztak. A tavalyi év díjnyertes játéka, az Alan Wake 2-nél például olyan teóriák keringtek, hogy ha nem lett volna a Sweet Baby Inc, akkor a játékban Saga Anderson karaktere sem lett volna egy afro-amerikai nő. A kijelentéseket azonnal cáfolta Kyle Rowley, a játék rendezője, hogy mindez hazugság. De ugyancsak a védelmébe vette a tanácsadót a Marvel’s Spider-Man 2 fejlesztője, az Insomniac Games is. A narratív felelős és író, Mary Kenney szerint a Sweet Baby Inc. elsősorban a fejlesztőnek van egy elképzelése, története, vagy karaktere, de sokszor ez nem úgy működik a végeredményben, nem áll össze. Ilyenkor megbízzák a Sweet Baby-hez hasonló narratív tanácsadókat, hogy próbálják meg helyre tenni, kijavítani a hibát. Azonban ők inkább kutatnak, javasolnak, hozzászólnak, de a végső döntés mindig a fejlesztőé vagy a játék kiadóé. A stúdiók pedig láthatóan megvannak elégedve a munkájukkal, hiszen olyan közelgő játékokon dolgoznak már, mint a Tales of Kenzera: Zau, a Contraband vagy a Marvel’s Wolverine.
2 Hozzászólások