A Project CARS a Slightly Mad Studios szerelemgyereke volt PC, PS4 és Xbox One konzolon. A készítők azzal keltették fel a világ figyelmét, hogy egy olyan autóverseny szimulátort ígértek, mely megreformálja az eddig ismert, hasonló kategóriájú játékokat. Ez persze nem sikerült, de egy egészen szórakoztató félszimulátor cuccot raktak össze, ami tényleg elég jó minőségű volt. A kielégítő versenyzés mellett helyet kapott a napszakok és az időjárás dinamikus változása is, mely tovább emelte a cucc ázsióját. Bár személyes meglátásom szerint a fizika és az autók irányítása egy kicsit fura és dobozszerű volt, de ízlések és pofonok ugyebár. A sikereket természetesen egy második rész követte, mely hasonló eredményeket ért el. Itt már bevontak új eseményeket mint a rallycross vagy a jeges versenyek. A szintet körülbelül tartották, én személy szerint már kevésbé élveztem a játékot, ennek ellenére hozta az elvárt számokat.
Az idei évben érkezett a tudósítás, mely szerint készülőben a harmadik rész. Azonban hamarosan jött az újabb hír amiben már arról értesültünk, hogy a Codemasters felvásárolja a Slightly Mad Studios-t. Ennek hallatán többen a szívükhöz kaptak, hogy mi lesz a Project CARS szériával, de biztosítottak mindenkit, hogy a játékot kreatív szabadságban elkészítheti a fejlesztő gárda. Ennek ellenére kicsit olyan az ember érzése mintha a legújabb Grid játékot nyúznánk, csak Project CARS 3 néven. Mondjuk ez sem feltétlen igaz, mert átsejlik egy kicsit a Need for Speed Shift is, ami viszont a Slightly Mad Studios projektje volt. Na de lessük is meg mi lett a nem várt harmadik részből.
Először is említsük meg, hogy aki szimulátorra vágyik az nagyon rossz helyen jár. Nálam a széria eddig sem igazán húzott a szimulátor vonal felé. Ezzel a résszel már szinte köszönő viszonyban sincs vele. Habár törekedtek egy fajta reális, életszerű irányításra és fizikára, sajnos nem sikerült megvalósítani. Az autók többségének kezelésében nem nagyon van különbség. Lehet annak bármelyik oldalán a hajtás vagy lehet bármilyen a tömegelosztás, szinte mindegyiknél a far fog először kifordulni. Ezt viszont nem hiba erre szükség volt, hogy egy kommerszebb, akár kontrollerrel is játszható cuccot kapjunk. Lényegében a hardcore szimulátor fanok készüljenek fel, hogy itt bizony kőkemény árkád autózás lesz némi, a generációban már alapnak számító időjárási és napszakváltozást felvonultató variációval. Kikerült a gumikopás és benzinfogyasztás is, így akinek eddig ezek menedzselése gondot okozott, most fellélegezhet. Kicsit újra felfutóban vannak az árkád versenyek. Ez szerintem nagyon pozitív, mert olyan azonnal felvehető valódi kikapcsolódást nyújthat, mint kevés más műfaj.
Erősen megváltozott a karriermód is mely a megszokott kezdő versenyző a megszokott versenynaptárával felállás helyett inkább a klasszikusabb irányba vette a fordulatot. A rég bevált kevés pénzből vegyél egy autót és folyamatosan fejlődve érj el az autósport csúcsára recept lett beváltva és meg kell mondjam ez határozottan jól áll a játéknak. Emellett a grafikája nem lenne rossz, bár visszalépés a Project CARS 2-höz képest. Xbox One S-en játszottam a teszt alatt, de ahogy elnézem mások közvetítéseit X-en sem sokkal jobb a helyzet. Az a hír terjed, hogy a játékhoz beígértek egy Day One patch-et, mely állítólag kb 36 GB. Ez szinte a játék teljes mérete. Már-már kezdek ehhez hozzászokni. Azonban a megjelenés után 5 nappal ez a javítás még mindig sehol, legalábbis Xbox One-on. És erősen kétlem, hogy a megjelenése megoldana minden problémát.
A grafika olyan mintha a fejlesztése még nem lenne kész, kb. mint egy béta verzió tárulna elénk. Recések az élek, eltünedeznek az árnyékok, villognak a textúrák. De előfordul, hogy a fényforrások átváltanak kék, elmosódott pacákká. Nem értem, hogy ez a fejlesztőknek nem szúrt szemet? Konkrétan egy mellettünk haladó Skyline kerek hátsó lámpái szinte kis túlzással nyolcszögnek néznek ki. A csapadékos időjárás is hagy kívánni valót maga után. Ha egy világosabb, ne adj isten fehér kocsival megyünk esőben, úgy néz ki a verdánk mintha egy vastag alkoholos filccel körberajzolnák. Nem lenne ez baj, én imádtam anno az Auto Modellista című cuccot, de kétlem, hogy esőben a cell-shaded látványvilág lett volna a fejlesztők elképzelése.
Ennek ellenére azért nem veszett az ügy. Teljesen jól nézne ki a játék, ha az ilyen hibák javítva lennének legalább a megjelenésre, ez persze nem jött össze. Emellett még fontos megemlíteni, hogy stabilan meg van a 30 fps képfrissítés. Nem nagyon láttam megingani a játékot a teszt alatt, pedig néha kemény dodzsemezés folyik az akár 30 autó között. Emellett azért olyan is előfordult, hogy egy éjszakai versenyen a lámpánk fénye villódzott, ahogy az út textúrája változott. Egyszerűen annyira zavaró volt, hogy inkább lekapcsoltam és világítás nélkül mentem végig a futamot. Mert még úgy is jobban láttam mi történik körülöttem.
Vannak nem túl szerencsés és elég nyakatekert megoldások a menüben, sokszor kell majd oda-vissza lépkednünk. Fura, hogy nem lehet azonnal megnézni a replay-t. Menteni kell és a profilban lehet visszanézni. Ilyet szerintem az eddigi pályafutásom során még sosem láttam, pedig nem ma kezdtem autós játékokkal játszani. Összehasonlításképpen elővettem a Gran Turismo első részét 1995-ből és még ott is a verseny után közvetlenül meg lehetett nézni a visszajátszást. Összességében ezt nem mondanám hibának. Csak fura, hogy egy olyan korban ahol barmikor bármit az internet népe elé lehet tárni, hogy hagyhatnak ki egy ilyen lehetőséget. Mert ugye az adrenalintól hajtott játékos egy jobban sikerült versenyt azonnal visszanézne és ha lehet meg is osztana a közösségi médiában, de itt ez csak igen nyakatekerten működhet, már ha működik. Mert Xbox-on a beépített screenshot készítő valamiért nem működik. Én speciel rendszeresen osztom tovább az Instagramon az általam arra alkalmasnak tartott fotókat, itt sajnos nem tudtam.
Van ugyan a játékban is erre lehetőség, de nem éppen a legjobb, mert vannak hibái, példának okáért néha elfelejti, hogy forog az autó kereke és annak ellenére, hogy az autó egyértelműen mozgásban van a kerék állónak látszik. De nem is ez a legnagyobb gond, konkrétan nincs exponálás, nem lehet fotózni a fotómódban. Ki tudjuk merevíteni, szépen beállítani a pillanatot, de nincs fotózási lehetőség. Persze mondhatjuk, hogy ott a konzolokba beépített screenshot opció, de az meg ahogy írtam a megjelenés utáni ötödik napon sem működik. Hozzáteszem, hogy a 30 ezer forintos Deluxe Edition-t előrendelők három nappal a megjelenés előtt kezdhettek bele a játékba, én is ekkor tettem meg, és azóta nem működik ez az opció. Pedig volt itt soft és hard reset, cache törlés, de már a játékot is újratelepítettem, kétszer. A probléma viszont továbbra is fennáll.
Egy másik nagy hátrány, hogy igen szigorúan osztja a büntetéseket a játék. Elég egy nagyon picit lecsúszni a pályáról vagy a rázókőnek egy olyan pontját érinteni mely a készítők szerint már “nincs bent” máris automata lassítás és “szellemmé” válunk, hogy akadálytalanul tudjanak előzni, ha éppen más is van a pályán. A pace típusú versenyekben a hajatokat fogjátok tépni az igazságtalan és könyörtelen rendszer miatt, amikor a legutolsó, szívatós kanyarban hibáztok és lehet a három kört elölről kezdeni.
Két példát hoznék arra, hogy miért nem működik jól a büntetést osztó algoritmus. Az egyik ha mondjuk mások is vannak a pályán, hibázunk jön a bünti lassítás és szellemkocsi. Na de kérem, a szellemkocsi a büntetés lejárta után is megmarad amíg mondjuk egymásba érnek az ellenfelek a rajtot követően. Ez ugye akár előnyünkre is válhat, mert a sebességkorlátozás megszűnik és mi repeszthetünk keresztül a többieken. A másik, hogy a kanyarlevágásáért nem arányos büntetést kapunk, hanem egységesen kb. 5 másodperc lassítást, na de ha én levágom a fél pályát, mert van ahol van rá lehetőség, azt ugyanúgy kell büntetni mintha csak lecsúszna a kocsim fara a kanyarban a rázókőről? Kellemetlen apró hibák ezek, melyek a multi élményt fogják tönkretenni, bár a játék erős árkád átalakulása miatt kétlem, hogy nagy e-sport karriert futhatna be.
Mindezek ellenére egy végletekig szórakoztató vezetési model kapott helyet a játékban és az ellenfelek is elég kihívást fognak nyújtani a karrier versenyei során. Tegyük hozzá, hogy kicsit agresszívek, de szerencsére a beállítások között még arra is lesz lehetőségünk, hogy őket kezes bárányról, vadászra állíthassuk. És ha már beállításról eszik szó, autós játék révén ne menjünk el az autók testre szabhatósága mellett sem. Egy egészen ötletes, de mégsem túlbonyolított tuningrendszer került bele a játékba. Lehetőségünk lesz tényleg aprólékosan beállítania a dolgokat, de akár egy kezdő autót is húzhatunk egészen a felső kategóriákig. Persze ez is csak a könnyed, még emészthető formában, nem kell autószerelői végzettség a beállításokhoz.
VERDIKT
Összességében nagyon jól szórakoztam a játékkal, a néha kegyetlen időre menő futamok ellenére is. Vannak grafikai hibák dögivel, de ezeket jó esetben néhány soron következő frissítés egy az egyben meg fogja oldani. Az árkád megközelítés jót tett a játéknak, önfeledt szórakozássá alakította az eddigi részek monoton grindolását. De fontos leszögezni, hogy bármennyire is nem reklámozták a készítők, ez bizony már a megszokott, szimulátor élményre törekvő irány. Itt kőkemény árkád szórakozás található, egy élvezetes alulról felívelő karriermóddal és előre tervezhető multis összecsapásokkal. Bátran ajánlom a játékot mindenkinek aki szeretné önfeledten padlóig nyomni a gázt és ehhez nincs otthon egy konzol árát bőven kitevő kormányszettje. A Project CARS 3-ban kontrollerrel is ugyanolyan jól fogtok szórakozni. Ha viszont a széria korábbi részeinek, az alapokhoz hű folytatását keresed, akkor menekülj, mert ez bizony köszönő viszonyban sincs velük.
Szólj hozzá!