A gigantikus felvásárlás híre után mindenki egyetlen kérdést tesz fel: mi lesz a hagyományos mozikkal? A Netflix eddig nem a szélesvásznú bemutatók feltétlen híveként volt ismert, most viszont Hollywood egyik legnagyobb és legpatinásabb stúdiója került a kezükbe. A cég vezére egy befektetői konferencián igyekezett megnyugtatni a kedélyeket, ígéretet téve a tradíciók tiszteletben tartására. A sorok között olvasva azonban érezhető a változás szele, ami alapjaiban formálhatja át a filmforgalmazást. A moziüzemeltetők már most kongatják a vészharangot, és féltik a bevételeiket. Pontosan milyen jövőt szán az óriáscég a Warner Bros. blockbustereinek?
Rövidebb várakozás, elégedettebb nézők?
Ted Sarandos, a streaming óriás társ-vezérigazgatója határozottan kijelentette, hogy cégének nincs ellenére a mozis forgalmazás. A pénteki, befektetőknek és sajtónak tartott konferenciabeszélgetésen hangsúlyozta, hogy tiszteletben tartják a Warner Bros. és az HBO Max 82,7 milliárd dolláros felvásárlásával járó kötelezettségeket. Sarandos emlékeztetett arra, hogy cége csak 2025-ben 30 filmet küldött moziba, még ha azok futási ideje rövidebb is volt a megszokottnál. Ugyanakkor nem rejtette véka alá, hogy a jelenlegi rendszert kissé elavultnak tartja:
Nem arról van szó, hogy elleneznénk a mozifilmeket. Az ellenállásom leginkább a hosszú exkluzivitási időablakoknak szól, amiket nem tartunk túlzottan barátinak a fogyasztók szempontjából. De ha arról beszélünk, hogy az HBO-t a jelenlegi formájában működtetjük tovább, abba beletartozik a Warner Bros. filmkínálata is, ami a mozikban kezdi az életciklusát, és ezt továbbra is támogatni fogjuk.
Ted Sarandos
A vezérigazgató szavai azonban finom utalást tartalmaztak arra, hogy ez az életciklus hamarosan átalakulhat, vagy ahogy ő fogalmazott: „fejlődni fog”.
Nem tekintenék erre úgy, mint a Netflix vagy a Warner filmek megközelítésének megváltoztatására. Szerintem idővel a forgalmazási ablakok sokkal fogyasztóbarátabbá válnak majd, hogy gyorsabban elérjük a közönséget ott, ahol vannak… Jelenleg számíthatnak arra, hogy minden, amit a Warner Bros. moziba tervezett, az ott is fog megjelenni a Warner Bros. forgalmazásában.
A mozik már most a vészharangot kongatják
A Netflix saját gyártású címei – mint Noah Baumbach Jay Kelly, Guillermo del Toro Frankenstein vagy Greta Gerwig jövőre érkező Narnia című filmjei – maradnak a megszokott modellnél: rövid mozis, illetve Imax-futás a streaming-premier előtt, elsősorban a díjszezon miatt. Bár a Netflix ígéretet tett a Warner szerződéseinek betartására, a moziüzemeltetők finoman szólva sincsenek elragadtatva az üzlettől. Jól emlékeznek még Sarandos tavalyi kijelentésére, amikor „elavultnak” nevezte a filmszínházakat. Michael O’Leary, a Cinema United elnök-vezérigazgatója azonnal reagált a hírre, és kemény szavakkal bírálta az akvizíciót:
A Warner Bros. Netflix általi tervezett felvásárlása példátlan fenyegetést jelent a globális moziüzemeltetésre. Ennek az akvizíciónak a negatív hatása a legnagyobb láncoktól kezdve a kisvárosok egytermes mozijaiig mindenkit érinteni fog az Egyesült Államokban és világszerte. […] A Netflix üzleti modellje nem támogatja a mozis vetítéseket. Valójában éppen az ellenkezőjéről van szó. A szabályozó hatóságoknak alaposan meg kell vizsgálniuk ennek a javasolt tranzakciónak a részleteit.
Michael O’Leary
Az évtized egyik legnagyobb üzletét még át kell nyomni az amerikai hatóságokon, és amennyiben jóváhagyják a felvásárlást, akkor valamikor 2026 év végére jöhet létre a gigászi egyesülés, amely alapjaiban írja át Hollywoodot.
Örökké veled? / Eternity > Bemutató ideje: december 4.
