James Cameron szerint rémisztő, amit a generatív AI tehet a filmmel

A rendező arról beszélt, miért utasítja el a mesterséges intelligenciával kreált színészek és karakterek gondolatát.

Kévés Bence Mihály
Olvasási idő: 3 perc
Forrás: 20th Century Studios

Az Avatar: Tűz és hamu közelgő bemutatója kapcsán James Cameron újra megvédte azt az alkotói módszert, amelyre a filmjei épülnek: a valódi színészi játékot, a rögzített testmozgást és a kifinomult arcfelismerést. A rendező a CBS News műsorában hangsúlyozta, hogy semmilyen formában nem használ generatív AI-t karakterek létrehozására, és az ötlet már önmagában is „horrorisztikus” számára. Miközben az Avatar: A víz útja egy hatalmas víztartályban forgott, majd digitális művészek építették fel belőle Pandora új világát, Cameron szerint a technika lényege továbbra is az emberi jelenlét.

„A generatív AI pontosan az ellenkezője annak, amit mi csinálunk”

Cameron hosszasan ecsetelte a műsorban, hogyan működik a performance capture: számtalan kamera figyeli a színész testmozgását, miközben egy vagy két kamera folyamatosan veszi az arc mimikáját. A rendező szerint ez egy intim, színházi próbához hasonló folyamat, amely az emberi pillanatot ünnepli – nem pedig helyettesíti. Ahogy fogalmazott: „Mindig is élő színészekkel akartam dolgozni. Amit mi csinálunk, az valójában a színész és a rendező közös munkájának megünneplése.”

Ezzel szemben a generatív AI szerinte képes „karaktert, színészt vagy teljes előadást” létrehozni pusztán szöveges utasításból, ami szerinte ijesztően távol áll a filmkészítés valódi lényegétől. „Nem. Ez rémisztő” – mondta határozottan. – „Ez az ellenkezője mindannak, amit mi csinálunk.”

Cameron útja a CGI-ig mindig az emberről szólt

A rendező felidézte, hogy a Terminátor és az Alien világát még fizikai effektek és bábosok teremtették meg, majd A mélység titka hozta el az első komoly CGI-s áttörést. A Titanicot pedig azért írta meg, mert le akart merülni a roncsokhoz – a romantikus történet szerinte „szinte magától pattant ki”, amikor szüksége volt egy keretre.

Az Avatar ötlete még a Titanic előtt megszületett, de nem létezett hozzá megfelelő technológia. Ahogy mondta: „Évekig érezhető volt a félelem, hogy a számítógépek leváltják a színészeket. Pedig amit mi csinálunk, az pont az ellenkezője: minden digitalizált részlet mögött ott áll egy valódi előadó.”

A generatív AI tehát határvonal: amit Cameron nem akar átlépni

A rendező számára a kérdés egyértelmű: a technológia addig jó, amíg a színészt segíti, nem helyettesíti. Az AI-jal létrehozott szereplők világát ő egy olyan iránynak látja, ami teljesen szembemegy a filmművészet emberi alapjaival. Ahogy fogalmazott: „Egy gép által kitalált előadás? Ez már nem film. Ez valami egészen más.”

Az Avatar: Tűz és hamu decemberben kerül mozikba, és továbbra is valódi színészi alakításokra, nem pedig algoritmusokra épül.

Avatar
Forrás: 20th Century Studios

Wide Screen Logo

CÍMKÉK:
Cikk megosztás
×