James Cameron szerint a Marvel-filmek legnagyobb hibája nem az, amire mindenki gondol

A rendező meglepő okot talált a szuperhősfilmek egyik alapvető problémájára.

Kévés Bence Mihály
Olvasási idő: 3 perc
Forrás: 20th Century Studios

Miközben a Marvel-filmek népszerűsége érezhetően visszaesett az elmúlt években, sokan – Martin Scorsesétől Steven Spielbergig – megfogalmazták már a véleményüket arról, miért fáradt el a szuperhős műfaj. Most James Cameron is csatlakozott a vitához, de nem abban a formában, ahogy a legtöbben számítottak. A rendezőt a Matt Belloni-féle The Town podcastben arról kérdezték, miért nem terjedt el a natív 3D a 2009-es Avatar sikere után. Cameron válasza azonban rögtön a Marvel-filmek felé irányította a figyelmet: szerinte a stúdió rontotta el a 3D jövőjét azzal, hogy nem natív 3D-ben forgat, hanem gyors, olcsóbbnak hitt konverziókat erőltet.

Cameron: „A Marvel-filmek 3D-je egyszerűen rossz”

A rendező szerint a Marvel-filmek többsége 3D-konverzióval készül, vagyis a forgatás után alakítják át a képet térhatásúvá – és ez szerinte eleve kudarcra ítélt megoldás. Cameron konkrét példák nélkül is egyértelművé tette, hogy ezek a konverziók „pocsékok”. Rámutatott, hogy olyan alkotók, mint Scorsese, Ridley Scott vagy Ang Lee valódi 3D-ben dolgoztak, és ezért lettek olyan látványosak a Hugo, a Prometheus vagy a Pi élete. Ehelyett a Marvel – és sok más hollywoodi stúdió – a gyorsabb, de rosszabb eredményt hozó utólagos konverziót erőltette, ami szerinte szétzilálta a közönség bizalmát a 3D-ben.

Cameron úgy véli, hogy a konverziós trend mögött valójában egyetlen dolog áll: a stúdiók az alkotóktól vissza akarják venni az irányítást. Ha egy filmet natív 3D-ben forgatnak, az kreatív döntéseket igényel. A stúdiók viszont – Cameron szerint – sokkal jobban szeretik, ha minden utólag, az ő felügyeletük alatt történik. Még akkor is, ha így a látvány gyengébb lesz, és a technológia fejlődése is megtorpan. A rendező arra is rámutatott, hogy a stúdiók tévednek, amikor azt hiszik, a konverzió olcsóbb: szerinte sokszor drágább, mint natív 3D-ben forgatni.

A mozik sem készültek fel a 3D-re – ez mindent visszafog

Még egy óriási probléma van: a vetítőtermek többsége egyszerűen alkalmatlan a jó 3D-élmény biztosítására. A rendező úgy fogalmazott: „A mozik 95 százalékában rosszak a fényerőszintek.” Szerinte ez a legnagyobb akadálya annak, hogy a 3D ma ott tartson, ahol eredetileg kellett volna. A magas képfrissítésű (HFR) filmekhez hasonlóan a mozik nem voltak felkészülve a technológiai váltásra, és az infrastruktúra hiányosságai miatt a közönség sokszor nem azt az élményt kapja, amit a rendezők megálmodtak.

Cameron továbbra is hisz a 3D-ben, és az Avatar folytatásai ebben kulcsszerepet játszanak. A teljes 3D-forradalom elmaradását sok tényezőnek tulajdonítja, de bízik benne, hogy az Avatar: Tűz és hamu visszahozza a technológia presztízsét. Mint mondta, ők mindig gondoskodnak róla, hogy a sajtóvetítések és a premiertermi fényviszonyok tökéletesek legyenek – de ezt a mozik döntő többsége sajnos nem követi.

Az Avatar: Tűz és hamu 2025. december 19-én érkezik, és ha Cameronon múlik, még nem kell temetni a 3D-t.

Avatar
Forrás: 20th Century Studios

Wide Screen Logo

CÍMKÉK:
Cikk megosztás
×