Ahogy egyre közeledik az Odüsszeia, a rendező egyre többet mesél a film technikai hátteréről, és közben kiderült, hogy a teljesen új IMAX-kamerák végre orvosolják azt a hangproblémát, ami miatt korábbi filmjeit sok kritika érte. Az Oppenheimer dialógusainak érthetetlensége sokakban hagyott kérdőjeleket, ám Christopher Nolan szerint az új felszereléssel most teljesen új szintre léphet a hangélmény. A rendező úgy fogalmazott, hogy a kamerák teljesítménye „elektrizáló”, és olyan felvételeket tehet lehetővé, amelyekre korábban egyszerűen nem volt mód. A friss interjúk alapján következő filmje technikailag is mérföldkő lesz, és esélyt ad a nézők által legtöbbet emlegetett hibák kijavítására.
A hangproblémák múltja és a Nolan-filmek megosztó öröksége
Christopher Nolan filmjei évek óta kapnak kritikát a párbeszédek nehezen hallhatósága miatt. Az Oppenheimer esetében is sokan panaszkodtak arra, hogy a háromórás, dialógusközpontú történetben időnként annyira elnyomta a hangkeverés a szereplők szavait, hogy bizonyos mondatok teljesen elvesztek. A rendező többször is hangsúlyozta, hogy ezek tudatos döntések, és a hangzás radikális megközelítése része a stílusának. Korábbi interjúkban azt is elmondta, hogy az IMAX-kamerák zajossága miatt nem lehetett közelről dialógust rögzíteni, ezért sok jelenet hangja nehezebben volt kezelhető. A probléma eredetét részben arra vezette vissza, hogy színészei sokszor elutasítják a későbbi dialógus-utószinkront (ADR), ami más filmeknél javítaná az érthetőséget. Ez azonban sok nézőt nem győzött meg, és a kritikák évek óta visszatérő témaként jelentek meg minden új bemutatónál.
Most az új IMAX-kamerák hozhatják el a várt forradalmat: csendesebb működés és tisztább hang. Az Odüsszeia kapcsán azonban egy fontos technikai újítás áll a figyelem középpontjában: a teljesen új IMAX-kamerarendszer. Nolan elmondása szerint most először forgathat végig egy egész filmet IMAX-formátumban, ami eddig a túlzott zaj miatt lehetetlen volt. A mérnökök egy speciális „blimp” borítást fejlesztettek, amely drámaian csökkenti a kamera működési zaját, így immár suttogó dialógusokat is tisztán rögzíteni tudnak akár néhány centiméteres távolságból. A rendszer 30%-kal halkabb lett, könnyebb, karbonborítású testet kapott, és egy új LCD keresővel is ellátták. Nolan szerint ez teljesen átírja az eddigi játékszabályt: a világ legszebb filmformátuma végre intimebb jelenetekben is használható, anélkül hogy a hang minősége sérülne. Bár még nem tudni, hogy ez meggyőzi-e a kétkedőket, annyi bizonyos, hogy a technikai akadályok eltűntek.
Nagyok az elvárások
A Nolan Variations című könyvben a rendező korábban is védte döntéseit, és megjegyezte, hogy sok néző meglepően „konzervatív” hozzáállással figyeli a hangkeverést. Saját filmjei dialógusait természetesen kívülről ismeri, ezért nem mindig érti, miért tűnnek bizonyos sorok mások számára nehezebben követhetőnek. Ugyanakkor elismerte: kollégái közül is többen felhívták már, hogy egyes filmjeiben a párbeszédek szinte teljesen érthetetlennek. A mostani fejlesztéssel azonban a kamera zajára már biztosan nem lehet fogni a problémát, így az Odüsszeia akár új korszakot is nyithat Nolan filmjeiben. A produkció hatalmas technikai vállalás, hiszen ez lesz az első narratív játékfilm, amelyet elejétől végéig IMAX-kamerákkal forgatnak.
A Universal Pictures 2026. július 17-én mutatja be a filmet, és ez lesz a 26-os naptár egyik legkiemelkedőbb filmes eseménye.

Örökké veled? / Eternity > Bemutató ideje: december 4.
