A Coca-Cola minden évben igazi karácsonyi eseménnyé teszi új reklámfilmjét – elvégre a „Holidays Are Coming” kamionok több mint két évtizede hozzátartoznak az ünnepi időszakhoz. Azonban a 2024-es reklám után, amit sokan „disztópikus AI-rémálomnak” neveztek, a vállalat idén is generatív mesterséges intelligenciával készítette el ünnepi hirdetését. És bár technikailag valóban fejlődött, a végeredmény még mindig távol áll attól a meghitt hangulattól, amitől a Coca-Cola reklámjai annyira emlékezetesek voltak.
Az idei reklám már nem embereket, hanem állatokat mutat
A 2025-ös verzióban a Coca-Cola okosan kerülte el az emberi alakok megjelenítését, miután a tavalyi évben a határokat feszegette a mesterségesen létrehozott alakokkal. Ezúttal jegesmedvék, nyulak és lajhárok figyelik a piros kamionokat, amint azok átszelik a havas erdőket, hogy időben leszállítsák az üdítőket. Az állatokra építő koncepció technikailag sokkal egységesebb: a kamionok kerekei most tényleg forognak, a fények természetesebbek, és a látvány összességében koherensebb, mint tavaly.
Ám hiába javult a vizuális minőség, a reklám még mindig nem tudja visszaadni az emberi melegség érzetét, ami a klasszikus, 1995-ös spotot ikonikus karácsonyi élménnyé tette. A mostani inkább nosztalgia-utánzat, mint valódi nosztalgia: minden képkockán érződik, hogy valami hiányzik – az emberi kéz és a valódi érzelem.
A technológiai csoda helyett a lélek hiányzik
A Coca-Cola döntése, hogy újra AI-ra építse kampányát, nemcsak szakmai kérdéseket vet fel, hanem kulturálisakat is. A vállalat ezzel jelzi, hogy a jövőben a nagy hirdetők egyre inkább gépekre bízzák a kreatív folyamatokat is, nemcsak a háttérfeladatokat. Csakhogy ez a megközelítés komolyan veszélyezteti azt a „varázst”, ami a márka alapja volt. Sőt, ez azt is előrevetíti, hogy a jövőben az emberi munkaerőt gépekkel váltják fel, vagyis ez egy nagy leépítési hullám első jele, ahogy az Amazon néhány hete már meglépte. A techóriás példáját követve hamarosan újabb cégek jelenthetik be, ami komoly aggályokat vet fel a társadalmunk egészére nézve.
A brit John Lewis minden évben élőszereplős, érzelmekre építő karácsonyi reklámot készít, ami mára kulturális eseménnyé nőtte ki magát. A Coca-Cola viszont, ha továbbra is pusztán költségcsökkentési eszközként tekint az AI-ra, könnyen elérheti az ellenkező hatást: a közönség többé nem a karácsony jelképét, hanem egy hideg, algoritmus-gyártotta látványt lát majd benne.
A karácsonyi varázs lassan elpárolog
A mostani reklám kétségtelenül technikailag fejlettebb, mint a tavalyi, de lelketlen és mű. Az AI látványvilága nem tudja pótolni azt az érzést, amit a Coca-Cola eredeti reklámfilmjével átadott a ’90-es években. Amennyiben ez lesz az új standard, és a cég nem változtat az irányon, a „Holidays Are Coming” üzenete végül ironikus emlékké válhat – egy jelképpé annak, hogyan veszett el a karácsony varázsa a technológiai hatékonyság oltárán.
Örökké veled? / Eternity > Bemutató ideje: december 4.
