Roofman – A besurranó – Kritika

Channing Tatum élete legszokatlanabb szerepében egy tolvajt játszik, akit nem lehet nem szeretni.

Kévés Bence Mihály
Olvasási idő: 4 perc
Forrás: Paramount Pictures

Kevés olyan bűnöző akad az amerikai történelemben, akinek tettei egyszerre voltak abszurdak, meghökkentőek és meglepően emberiek – Jeffrey Manchester, alias „besurranó” ilyen volt. Derek Cianfrance (Blue Valentine, The Place Beyond the Pines) új filmje ezt a bizarr, mégis magával ragadó igaz történetet dolgozza fel, és Channing Tatum karrierje egyik legjobb alakítását hozza benne. A Roofman – A besurranó egy különös, szívmelengető és keserédes vígjáték, ami a szabadság, a magány és az újrakezdés témáit vizsgálja – miközben egy eldugott Toys “R” Us áruház tetején bujkál a főhős.

A film főszereplője egy tolvaj, akit általános rossz színben mutatnak be a filmekben és egyébként is, ki szereti a tolvajokat, azonban őt lehetetlen gyűlölni. A történet az egykori elitkatona Jeffrey Manchester (Channing Tatum) életét követi, aki a ’90-es évek végén azzal vált híressé, hogy McDonald’s éttermeket rabolt ki – mindig udvariasan, bocsánatkérően az alkalmazottak előtt, sőt mi több, néha még viccelődve is. Letartóztatása után sikerül megszöknie a börtönből, majd Észak-Karolinába menekül, ahol egy Toys “R” Us áruház belsejében berendezett titkos búvóhelyen próbál új életet kezdeni.

Roofman – A besurranó
Forrás: Paramount Pictures

Cianfrance filmje nem hagyományos bűnügyi történet. Sokkal inkább egy lírai karaktertanulmány arról, hogyan próbál egy magányos, megtört ember értelmet találni a káoszban. Tatum egyszerre hozza Jeffrey gyermeki kíváncsiságát és a benne rejlő törékenységet. A színész olyan oldalt mutat, amit ritkán látni tőle: csendes, visszafogott, néha kifejezetten megható. Egy-egy jelenetben, amikor teljesen egyedül kóborol az áruházban, szinte gyerekként viselkedik – mégis érezzük, hogy ez a játékos felszín mély fájdalmat takar. A film legnagyobb erőssége éppen abban rejlik, ahogyan a rendező egyensúlyoz a humor és a tragikum között. Jeffrey nem egy zseniális bűnöző, hanem inkább egy „zseniális idióta” – ahogy legjobb barátja, Steve (LaKeith Stanfield) jellemzi. Hibázik, kapkod, gyakran rossz döntéseket hoz, de minden mozdulatában van valami szerethető. Tatum ezt a kettősséget mesterien hozza: egy olyan férfit látunk, aki egyszerre elbűvölő és reménytelenül elveszett.

A film másik erőssége a Toys “R” Us helyszíne, amely gyermeki ártatlanságot kölcsönöz a történetnek. A színes polcok, játékok és neonfények között Jeffrey szinte újra gyerekké válik, miközben a rendőrség és a valóság lassan rátalál. A látványvilág álomszerű, Cianfrance operatőre pedig ügyesen játszik a térrel és a magány érzésével: a kamera sokszor a polcok közül, vagy a plafonról figyeli a főhőst, mintha maga a hely is őt rejtegetné.

Roofman – A besurranó
Forrás: Miramax

A film igazi fordulópontja, amikor Jeffrey megismerkedik Leigh Wainscott-tal (Kirsten Dunst), az áruház elvált dolgozójával. Kapcsolatuk eleinte kedvesen esetlen, de gyorsan érzelmessé válik – miközben Leigh nem sejti, hogy a férfi, akit szeret, valójában szökött rab. Dunst mint mindig, most is remekel. A karaktere földhözragadt, mégis melegszívű, tökéletes ellensúlya Jeffrey bohókás világának. A mellékszereplők – Peter Dinklage, Ben Mendelsohn, Uzo Aduba és a fiatal Lily Collias – mind hozzátesznek a történethez, de a film lényege Tatum és Dunst kémiai összhangja. Amikor együtt vannak, a Roofman – A besurranó egyszerre lesz romantikus, szatirikus és fájdalmasan őszinte.

Derek Cianfrance ismét olyan filmet készített, amelyben a bűn és a szerelem keveredik, de ezúttal humorral és könnyedséggel. Nem egy klasszikus bűnfilm, hanem egy különös életmese egy férfiról, aki újra meg akar tanulni élni – még ha közben el is rejti magát a világ elől. Channing Tatum karrierje egyik legjobb alakítását nyújtja; Jeffrey Manchester az a tolvaj, akit nem lehet nem szeretni, még ha a tettei el is ítélhetők. A film vége keserédes – az utolsó képsorok emlékeztetnek rá, hogy ez a történet valóban megtörtént, és hogy a valóság nem mindig olyan játékos, mint a Toys “R” Us színes folyosói.

Wide Screen Logo

Cikk megosztás
×