Az utóbbi években jelentősen átrendeződtek a gazdasági és társadalmi viszonyok, ami korábban alapnak számított, az mára luxussá vált. Az infláció és az emelkedő árak miatt a videójátékokat egyre kevésbé engedhetik maguknak a játékosok és ebben egy generációs különbség is megfigyelhető. A Circana júniusban készített tanulmánya szerint a mostani Z generációs fiatalok jóval kevesebbet költöttek videójátékra 2025-ben, mint tavaly.
Változó pénzügyi lehetőségek, változó mentalitású gamerek
A 2020-as Covid-pandémia óta mindenki érzi a pénztárcáján az infláció és az emelkedő árak hatását a világban. Nincs ez másképp a gamerek között sem, akik összességében már kevesebbet költenek erre a szórakozásra, mint a korábbi években. A Circana piaci elemző júniusi jelentése szerint, amelyet a Wall Street Journal is közölt a mostani 18-24 évesek, tehát a Z generáció költései 13%-ot estek 2025 január és áprilisa között a tavalyi évhez viszonyítva. A videójátékokra levetítve ez a szám még rosszabb, ott 25%-os visszaesés tapasztalható.
Mat Piscatella játékipari elemző és a Circana vezető igazgatója egy grafikont is megosztott erről a BlueSky-on. A számok külön mutatják a Z generáció költéseit összevetve a többi, idősebb generációval. Szinte mindenhol visszaesés tapasztalható, amelyben a videójátékok teljesítettek a legrosszabbul. Piscatella ezt egyértelműen a mostani egyetemista vagy pályakezdők szűkös és nehézkes anyagi helyzetére vezeti vissza.
„A fiatal diplomásoknak sokkal nehezebb munkát találniuk. Több millió hitelfelvevőnek újra elkell kezdenie a diákhitel-törlesztést… a hitelkártya-tartozások aránya a pandémia előtti legmagasabb szintre emelkedett…” – írja Piscatella.
A Z generáció számára nagyon fontosak a videójátékok, de az emelkedő játékárak változtattak a szokásokon
A PC Gamer megjegyzi, hogy a játékiparban végbemenő áremelkedés sem segít ezen. A korábbi 60 dolláros átlagár, a mostani konzolgeneráció elején 70-re emelkedett, azóta pedig már az egyes kiadók, mint a Nintendo, már a 80 és 90 dolláros játékárakat súrolják, miközben az érkező GTA VI 100 dolláros rémhír ára lóg a levegőben. A játékok ára mellett természetesen konzolárak is emelkedtek, a PC-s alkatrészek meg horrorösszegekben vannak.
Ez viszont egyáltalán nem szegte a Z generációs játékosok kedvét, sőt. 2025 márciusában a játékosok 28%-a már 18 és 29 év közötti volt, tehát a fő játékos közösségben is már végbement egy generációváltás (a második legnagyobb csoport a 30 és 39 év közöttiek, 26%-kal). A Z generáció számára a videójáték talán az elsődleges szórakoztató médiaforma lett, lekörözve a mozit és a filmeket. Az ESA 2024-es jelentése szerint a Z generáció 63%-a inkább játszana, mintsem filmet nézne, míg az Y generációnál ez a szám 55% volt, a X és a boomer generációnál ez 33%-ot tett ki. Tehát világosan látszik, hogy az igény óriási a mostani fiatalok között a virtuális szórakozásra.
A szűkös pénztárcájuk viszont másfajta játékok felé mozdította el a keresletet. A prémium AAA játékok iránt értelemszerűen csökkent a kereslet, vagy legalábbis nem teljes áron vásárolják meg. Előtérbe kerültek az ingyenes, free-to-play címek és minőségi indie címek konzolon, PC-n és mobilon is. Ugyancsak nagyon népszerűek az előfizetéses modellek, mint az Xbox Game Pass vagy a PS Plus, amelyek egy csekélyebb havi előfizetésért cserébe több száz játékhoz adnak hozzáférést. Nem beszélve a gyakori digitális akciókról, amelyben a Steam élen jár, vagy az Epic Games Store ingyenes játékait, de a sort hosszan lehetne folytatni még.
A kiadók nem véletlen, hogy egyre inkább a free-to-play live service (Fortnite, Call of Duty: Warzone, Roblox, stb.) felé fordulnak és egyre kevésbé készülnek nagy költségvetésű AAA címek, szemben a korábbi konzolgenerációkkal. A fokozott közösségi média használat miatt a Z generációnál egyre divatosabbak az olcsóbb, kooperatív kooperatív játékokra fókuszáló „friendslop” játékok, mint a Peak, a Repo és a Lethal Company, amelyek felemelkedése is a kort tükrözik. Ezek a játékok általában nagyon megfizethetőek – körülbelül 10 dollár vagy annál olcsóbbak – és lehetőséget nyújtanak a játékosoknak, hogy társasági életet éljenek és együtt szórakozzanak anélkül, hogy el kellene menniük valahova vagy sok pénzt költeniük. A legtöbb „friendslop” játékhoz nem is kell különösebben erős számítógép, ami tovább csökkenti a belépési küszöböt, írja a PC Gamer.
Örökké veled? / Eternity > Bemutató ideje: december 4.
