A Netflix minden téren igyekszik kihasználni a Vaják franchise-ban rejlő potenciált, mióta megszerezték a lehetőséget. Henry Cavill nevével fémjelzett élőszereplős sorozat felemás lett és Cavill távozása után belátható időn belül le is zárják majd, Liam Hemsworth ide vagy oda. Ezzel szemben a Vaják: A vér eredete című előzménysorozat óriási bukás lett, abszolút nem érdekelte a közönséget. Emellett pedig igyekeznek animációs fronton is tovább mesélni Ríviai Geralt történetét. Ennek első állomása volt 2021-ben a Vaják: A Farkas rémálma című film, amely Geralt mentora, Vesemir fiatalkoráról mesélt el egy jó történetet. Ezt tovább fűzve most itt a Vaják: Szirének a mélyből című film, amelyben már Geralt a főszereplő és egy érdekes történetet mutat be felemás tálalásban.
Ahogy az élőszereplős Vaják széria, úgy ez a film is Andrzej Sapkowski novelláin alapul, pontosan a Némi áldozatot dolgozza fel. Időben a Vaják első évadának 5. és 6. része között helyezkedik el. Miután Geralt segített Yennefernek kiűzni a dzsint, de még azelőtt, hogy elmentek volna a sárkányok hegyére. A kapcsolat nem meglepő, hiszen a Vaják: Szirének a mélyből írói és producerei megegyeznek a Netflix Vaják sorozatának alkotóival, a rendezői székben az a Kang Hei Chul ült, aki A Farkas rémálmát is dirigálta. Az új animációs film tehát illeszkedik a Netflix-féle Vaják epizódokba, de mégis egy önmagában is működő történetet mesél el, amelyet azok is érthetnek, akik nem követték eddig a franchise-t. Persze igazán akkor élvezetes, ha ismerjük az eddigi kalandokat, ám a Netflix azért itt-ott furcsán nyúlt az alapanyaghoz, mint ahogy tették eddig is. A történet szerint Geralt és Jaskier (másnéven Kökörcsin) a Cidarosban található Bremervoord nevű hercegségbe látogatnak el. Geralt elvállalja, hogy némi pénzért végez a helyi halászokat sanyargató szörnyel, de hamar kiderül, hogy nem ez a lény okozza a problémákat. Geralt és Jaskier egy helyi belviszályba csöppenek, a hercegség és a szirének között, Geralt pedig a maga módján próbálja megoldani a kialakult helyzetet.

A helyszín Jaskier szempontjából is fontos, hiszen itt töltötte gyerekkorát. Régi barátja, Essi Daven is megjelenik, aki viszont hamar vonzalmat érez Geralt iránt. Geraltot viszont még gyötri Yennefer szerelmének emléke, így érdekes románcoknak is lehetünk tanúi. A helyzetet csak tovább bonyolítja, hogy a trónörökös Agloval herceg szerelmes a Sh’eenaz nevű szirén nőbe, aki a szirének uralkodójának lánya. Geralt és Jaskier így egy igen bonyolult konfliktusba csöppenek. A történet tipikus Vaják sztori, néhol meglehetősen sablonos is. Itt-ott visszaköszön A kis hableány is a sziréneket tekintve, de más hasonló filmekből is kapunk hasonlóságokat. A történet nincs túlbonyolítva és a megoldás is picit kiszámítható volt, én mégis kielégítőnek és igazságosnak, már-már meseszerűnek is éreztem a lezárást. De mivel egy Vaják kalandról beszélünk ehhez mérten kellően véres, brutális, tele van szexszel és káromkodással és szörnyekkel. Szóval a külsőségekben hű az alapanyaghoz.

A szinkronok terén visszatérnek az élőszereplős Vaják sorozat színészei. Tehát Jaskier hangját Joey Batey, Yennefert pedig Anya Chalotra szólaltatja meg a sorozat után is. Cavill távozásával viszont még jót is tett ennek a filmnek, hiszen Geraltot itt az a Doug Cockle szólaltatja meg, akinek a hangját már jól ismerjük a The Witcher játékokból. Cockle érces és fenyegető hangja egyből visszarepített a CD Projekt játékainak világába és nagyon sokat emelt a film élvezhetőségén. Ami viszont kevésbé működött számomra, az az animációs stílus. A fő animátor Studio Mir nagyon szép munkát végzett, szép képeket, animációkat kapunk, amely valahol a nyugati és a távol-keleti animék között van félúton. Egyszerűen a harcok ledobnak az élményről, túl sokáig tartanak, túl elnyújtottak, Geralt hosszan pörög, ugrál, repked a levegőben, amely érthetően animés beütést hordoz magán, egy Vaják történetben nekem idegen volt. Bár hasonló bajom volt a Netflix animációs Tomb Raider sorozatával, igaz az több sebből vérzett. Kicsit aránytalan volt emiatt a film. Nagyon látványos animációkat kapunk, de az akciók hosszúak és elnagyoltak.

Ugyanígy vannak furcsaságok a karakterek ábrázolásában. A párbeszédek néhol nagyon gyengén megírtak, máskor meg kifejezetten jók és illeszkednek Sapkowski műveihez. Geralt és Jaskier is itt-ott karakteridegen módon viselkednek. Jaskier sokszor irreálisan veszi fel a harcot az ellenséggel, mikor tudjuk, hogy ő csak egy muzsikus, általában ő kerüli a fizikai erőszakot, vagy ha bele is keveredik pórul jár. Itt viszont felveszi a kesztyűt, amely azért nehezen hihető. Ettől függetlenül a környezet, a karakterek kinézete, ábrázolása, a történet tálalása abszolút illeszkedik Sapkowski könyveihez vagy a CD Projekt játékaihoz és a rajongók is kapnak apró utalásokat, így azért érdemes vele egy próbát tenni.
VERDIKT
A Netflix egy korrekt másfél órás animációs filmet hozott el a Vaják szériába. Geralt teljes valójában, a játékokból ismert hangján tér vissza, kiegészülve Jaskierrel. A történet önmagában is működik, kissé túl hollywoodi lett, de attól még hozza azt a komor, véres, erőszakos Kelet-Európai hangulatot, amely a franchise-t jellemzi. Az animáció szép és igényes, de az akciók hosszúak és elnagyoltak a műfajból adódóan. A párbeszédek néhol suták és a történet is klisés, de simán élvezhető. Vaják rajongóknak egy kis csemege, de az újonnan belépőknek is érhető, nézhető darab. Ugyan a Vaják negyedik évadára még várnunk kell és a közelgő The Witcher 4 főszereplője is már Ciri lesz, de ilyen formában jó volt viszontlátni Geraltot, hasonlókkal még nyugodtan próbálkozhat a Netflix a jövőben is.

Szólj hozzá!