Amikor az Xbox 2017-ben bemutatta az Xbox Game Pass-t, az előfizetéses szolgáltatás azonnal hatalmas vonzerőt jelentett a játékosok számára. Egy havidíjas szolgáltatásért cserébe folyamatosan bővülő játékkönyvtár vált elérhetővé, beleértve az Xbox saját stúdióinak vadonatúj kiadásait is – mindezt további költségek nélkül. A koncepciót hamar “a legjobb üzletnek” nevezték a játékvilágban.
Röviden:
- A Game Pass-be kerülő játékok akár 80%-os eladáscsökkenést is elszenvedhetnek az Xbox-platformon.
- A megnövekedett Xbox-játékosszám javíthatja más platformokon az eladásokat.
- Míg a játékosok számára egyértelműen előnyös a szolgáltatás, a fejlesztők számára sokszor kockázatos kompromisszumot jelent.
Azonban míg a játékosok számára a Game Pass kiváló lehetőséget nyújt, a fejlesztők számára az elmúlt hét év nem volt ilyen pozitív. A GamesIndustry.Biz egykori vezetője, Christopher Dring nemrég kifejtette, hogy a Game Pass milyen jelentős hatással van a prémium játékok eladásaira – akár 80%-os visszaesést is eredményezhet az Xbox platformokon.
Dring egy kérdezz-felelek során osztotta meg tapasztalatait az iparágról, különösen az Xbox Game Pass hatásáról a játékok értékesítésére. Elmondása szerint a Game Pass-be bekerülő játékok után a fejlesztőcsapatok és kiadók jelentős prémium eladásoktól esnek el.
„Tapasztalatok alapján egy Game Pass-ben szereplő játék az Xbox platformon az elvárt prémium eladások körülbelül 80%-át elveszítheti” – mondta Dring. Hozzátette, hogy ez az arány kisebb a nagyobb közönséget megcélzó kiadásoknál, de általánosságban figyelemre méltó visszaesés tapasztalható. Példaként említette a Hellblade 2, az Indiana Jones and The Great Circle és a Starfield gyenge helyezéseit az eladási listákon.
Bár az Xbox jelentős összeggel fizet a fejlesztőknek a Game Pass-szereplésért, ez nem feltétlenül kompenzálja a prémium eladásokból származó hosszú távú bevételeket. Dring ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a Game Pass nem csupán negatív hatású. Egy multiplatform játék esetében az Xboxon megnövekedett játékosszám pozitív hatással lehet a PlayStationön történő eladásokra.
„Ha néhány játékos úgy dönt, hogy az idei Call of Duty-t a Game Pass-en keresztül próbálja ki, és közben felfedez más, korábban nem játszott címeket, nehéz azt mondani, hogy ez rossz dolog lenne” – mondta Dring.
A Game Pass előnye, hogy a kisebb, kevésbé ismert játékok is nagy közönséghez juthatnak el. Ugyanakkor az indie fejlesztők számára, akiknek játéka nem kerül be a Game Pass-be, ez a modell a korábbinál is nehezebb helyzetbe hozza őket, gyakorlatilag nem tudnak érvényesülni a piacon.
A vita középpontjában az áll, hogy a Game Pass hosszú távon jó vagy rossz hatással van-e az iparágra. A játékosok számára nyilvánvalóan vonzó, hiszen a havidíjért cserébe hatalmas játékkönyvtárat kapnak. A fejlesztők számára viszont vegyes eredményekkel jár. Egyesek számára ez lehetőséget ad a láthatóságra, míg mások jelentős bevételkiesést tapasztalhatnak.
Szólj hozzá!