Főoldal BREAKING KRITIKA: A tökéletes gyilkos
BREAKINGKritikák/tesztek

KRITIKA: A tökéletes gyilkos

A kérdés adott: létezik-e „tökéletes” gyilkosság, s ha igen, akkor egy magyar film képes azt bemutatni?

499

A kérdés adott: létezik-e „tökéletes” gyilkosság, s ha igen, akkor egy magyar film képes azt bemutatni?

Ha a zsaruknak a való életben olyan egyszerű, jól vezetett, sima dolga lenne, mint ahogy bemutatja azt A tökéletes gyilkos című film, akkor a világ ezerszer jobb lenne, és nem létezne tényleg „tökéletes” gyilkosság. Csak sajnos az élet pont a másik arcát mutatja. Így van ez az új magyar filmmel is, ami próbálkozik elfedni az igazságot, és törekszik arra is, hogy a karakterek között feszültség mutatkozzon, a nézőjét pedig végig kíváncsiságban tartsa, csak sajnos egyik sem sikerült neki. Talán mert görcsösek voltak a készítők, sokat szerettek volna felmutatni, nagy volt rajtuk a nyomás. Nem tudjuk a választ, mi is csak találgatunk, hogy miért bukott el az új magyar mozi. Pedig az évet olyan nagyszerűen indítottuk a Kincsem mozival, ami újra reményt adott a hazai filmkészítőknek, hogy nincs még veszve semmi sem, szeretjük a magyar filmeket.

Kamenár hekusunkat László Zsolt játssza a vásznon, aki nemrégiben elvesztette lányát. Kamenár nem képes feldolgozni a történteket, s magát okolja Fanni haláláért. Még öngyilkossági kísérletre is vetemedik, de szerencsére ez meghiúsul. Közben felesége is elhagyja, inkább zárdába vonul, hogy ott gyászolja és dolgozza fel lányuk elvesztését. A nyomozót egy különleges gyilkosság helyszínére hívják, brutális kegyetlenséggel megöltek egy török fickót, ám csak a videófelvételek átnézése után szembesül a megrázó hírrel: a gyilkos egy Petra (Hörich Nóra) nevezetű prostituált, aki lánya legjobb barátnője volt, és akit mai napig okolnak Fanni haláláért, ám bizonyíték híján ezt nem tudták alátámasztani, most viszont Kamerán él a lehetőséggel, hogy bosszút álljon és elkapja az igazi gyilkost. Csakhogy a helyzet nem ennyire egyszerű, egyik este Petra váratlanul beállít hozzá, és megesküszik, hogy tőrbe csalták, s nem ő a török valódi gyilkosa. Így most Kamerán a sor, hogy felgöngyölítse az ügyet, és megtalálja az igazi gyilkost, mellyel tisztázhatja Petrát…

A film műfaját tekintve krimi, bűnügyi és egy kis akció. A krimi ha nem is tökéletesen, de mutatkozik a filmben, látni törekedést, a nagy filmes noir-okat, hogy másolni próbálták a külföldi zsánereket, de ez Magyarországon annyira újnak számít, még nem vetette meg a lábát, hogy inkább csak egy merész próbálkozásnak írható fel a mostani film, mintsem egy olyannak, amire évek múltán is büszkén fogunk emlékezni. És ha már ezek a jegyek nem sikerültek, akkor azt vártuk, hogy majd az akció lenyűgöz mindenkit, és el fogunk alélni a snittek között. Habár az operatőri munkát és a vágásokat dicsérni lehet, és kell is, mert azok helyt álltak tökéletes munkát végzett a stáb ebben, viszont a cselekmény hibái miatt a forgatókönyvet okolnunk kell, hiszen a film pusztán csak addig izgalmas, akciódús, míg meg nem tudjuk, ki a tökéletes gyilkos. Valahogy hiányzik belőle a feszültség, ami a krimi és a bűnügyi filmek velejárói. Tényleg csak addig tudott lekötni a film, míg rá nem jöttünk a gyilkosra, azután a narratíva annyira egyszerűre és kicsinyesre sikerült, hogy fáj kimondanom, de csak elültem a fenekem a moziban.

A cselekmények egyszerűsége nem csak a szkript hibájából fakad, egy szereplő kivételével maguk a szereplők is sokat hozzátettek. László Zsolt, a magyar Harrison Ford – azokban a pulcsikban, az erősen borostás és mindig álmos tekintetével mintha csak Fordot láttam volna a vásznon – először kapott igazán főszerepet, és amivel élni is tudott, mert személye nagyon átjött a vásznon, lehetett a karakterrel azonosulni, át tudtuk élni fájdalmát. Beleadott mindent, élvezettel játszotta a szerepét. Azt viszont nem értjük, hogy Hörich Nóra Lilit miért kellett utólagosan szinkronizálni, ugyanis Majsai-Nyilas Tünde hangján hallhatjuk a szereplőt a filmben. A legérdekesebb jelzőket Szabó Győzőre és Szabó Kimmel Tamásra aggathatjuk, igazán nem tettek sokat hozzá a filmhez, spoilerezés nélkül még ha kellett is volna, csak úgy voltak, és elvesztek a filmben. Fontos még megemlíteni Szervét Tibor által játszott Zengőt, aki felbukkanásával csak humort hoz.

VÉGSZÓ

Egy tökéletesen leegyszerűsített bűnügyi film magyar módra – felfogható egy első próbálkozásnak is -, melyben nem csak a történet lett elképesztően lapos, de magukat a szereplőket is a végletekig stilizálták. A film kapcsán dicséretet csak az operatőri stáb kaphat, és László Zsolt főszereplő.

Szerző
Kévés Bence Mihály

A filmek és sorozatok varázslatos világába csöppentem, és az élet túl rövid ahhoz, hogy rossz filmeket nézzünk.

Szólj hozzá!

Budapest Comic Con

Közelgő események

Még több a témában...

BREAKINGKritikák/tesztek

KRITIKA: Pappa pia

Az undorító filmcím után kijelenthetjük, hogy bemutatták az 1 milliárddal megtámogatott magyar...