Főoldal BREAKING KRITIKA: Jason Bourne
BREAKINGKritikák/tesztek

KRITIKA: Jason Bourne

Vajon Jason Bournenak sikerül visszanyernie az emlékezetét?

490

Vajon Jason Bournenak sikerül visszanyernie az emlékezetét?

Jason Bourne ismét feltűnik, és újra bajba kerül, és ezzel más ügynökök életét is kockáztatja. A folytatásban Bourne tovább kutatja a múltját, hogy ki is ő valójában, és mik történtek vele a kezdetekben. Információkhoz jut, de ennek súlyos ára van, amiért sajnos meg is fizet. A főszereplőnk nyomába ismét egy szupertitkos és képzett kémet küldenek, mint kiderül több közös van a múltjukban Jason Bourne-nal, mint sem gondolták. Az ügynökség működése a józan ész határait súrolja, és mindent megtesznek hogy lebuktassák, felfedjék működésük valódi értelmét.

Forrás: UIP-Duna Film
Forrás: UIP-Duna Film

2002-ban indult útjára a széria a Bourne-rejtéllyel. Abban az időben épp akciófilmek hiányában voltunk, így kellemes fogadtatásban volt része a Bourne-filmnek. Matt Damont főszereppel bízták meg, s már jöttek is a sikerek. A 2000-es évek egyik legjobb filmje volt, szinte berobbant a Bourne-rejtély. A Universal Pictures stúdió is látta benne a fantáziát, és már a folytatáson agyalt. Az első rész sikere után egy új rendezőt kapott a filmsorozat. Paul Greengrassre bízták a folytatást, aki teljesen beleélte magát a filmbe, és utána már nem is nagyon szerette volna átadni a rendezői jogot más direktornak. 2012-ig megállás nélkül készültek az újabb Bourne-filmek, de az első film sikerét nem tudták felülmúlni – de sajnos ezt minden filmnél megfigyelhettük már az elmúlt évek alatt. A Bourne-részek egy tipikus Matt Damon-franchise-zá nőtték ki magukat teljesen a színészre szabták a filmeket, és ezek után nem is lehetne Bourne-filmet rendezni Matt Damon nélkül, ez az ő egyéni vállalkozása, amiről nem mondhat le.

Forrás: UIP-Duna Film
Forrás: UIP-Duna Film

Az ötödik film rendezésére ismét Paul Greengrass-t kérték fel, aki ezzel a széria legsikeresebb rendezője is lett. A rendező elmondta, hogy nagy gondban volt az elmúlt évek során, mert nem tudott jó sztorit fabrikálni, nem volt alapja a filmhez, amiből ki tudott volna indulni. Ez az egyik oka, hogy ilyen sokáig nem volt folytatása a filmnek. Mindezt úgy mondta, hogy eredetileg trilógiának induló sorozatot a Bourne-ultimátummal lezárták volna. Mikor azonban kirobbant az évszázad egyik legnagyobb kémbotránya, Edward Snowden ügye, akkor felkapta fejét a rendező, és úgy érezte, ezt nekik is meg kell lovagolniuk. Snowden neve többször is elhangzik a filmben – tudjuk, ő volt az a volt NSA dolgozó, aki a világ tudtára adta, hogy a „bigbrother” mindenkit megfigyel valós időben -, és ha ez még nem lett volna elég a film alapjául, akkor az EU-hányatott helyzetét is belerakták. Épp a görögök válság pillanatát mutatja be. Az NSA-ügy kipattanása után a média felkapta a fejét, hogy már mindenki online van a hálózaton, könnyedén lehallgathatók vagyunk. Ezeket a gondolatokat ültették át a filmbe is. A film több kérdést is felvet: van-e szabadmédia, a híreket mennyire manipulálják a különféle szervezetek, a kormányok lepaktáltak a feltörekvő új vállalatokkal, és a legfontosabb, hogy vannak-e még szabadságjogok. Greengrass ezt mind fogta, és betolta egy gépbe, és a kész termék a Jason Bourne lett. El kell mondanunk, hogy sokkal jobban is össze lehetett volna rakni ezt a terméket, mert a technológia fejlődését a filmben nem érezzük, olyan, mintha leragadt volna a 2000-es évek szintjén. Egyszerűen nem tud megújulni, és azt lehet érezni, hogy a rendező nem mert sokat vállalni, és inkább a biztosra ment, mert az egyszer már bevált.

Forrás: UIP-Duna Film
Forrás: UIP-Duna Film

Nem csak a rendező volt visszatérő, de a szkriptet jegyző Christopher Rouse is többször megfordult már. Rouse ezzel együtt összesen három Bourne-filmet jegyzet (A Bourne-csapda, A Bourne-ultimátum és a Jason Bourne), de a Zöld zónát és a Phillips kaptányt is megemlíthetjük. Ergo tényleg nem egy kezdő íróról beszélünk, érti a szakmáját, de sem sikerült átütő forgatókönyvet fabrikálnia most. A történet túl lapos, mintha egy a korábbi Bourne-filmek összevágásait láttuk volna, hol ebből a részből, hol abból részből vettek volna ki egy jelenetet, és úgy ahogy van rakták volna bele a 2016-os Jason Bourne-be, az eredménye pedig az lett, hogy egy (erősen) kritizálható, bár akciódús jelenetekkel operáló filmet láthatunk a mozikban. Talán ezzel szerették volna kompenzálni a hibákat, és a színészek közhelyes és zavaró dialógusait elfedni. Egy ilyen filmhez, mint amiben a kémek és ügynökök harcolnak sokkal szofisztikáltabb párbeszédeknek kellene elhangzaniuk, nem ilyen hétköznapi mondatoknak.

Olyan érzésünk van, hogy pont a fenti hibákért szerződtették le az új színészeket is. Első és legfontosabb, hogy Tommy Lee Jones kapta a film főrosszát. Ezt a szerepet annyira jól játssza, mondhatni játszi könnyedséggel boldogul a szereppel – baj lenne, ha nem így lenne -, ad egy pluszt a filmhez. Kiderül, hogy a CIA-vezetője sáros több ügyben is, és most is irányítani szeretné a történéseket. A friss Oscar-díjas színésznő, Alicia Vikander is jót tett az ötödik Jason Bourne-nak. A film elején meg egy magasabb kinevezésre hajt a CIA-nál, mindent megtesz, hogy bizonyítson a főnöke előtt, de a cselekmények előrehaladtával rádöbben, hogy mik mennek a háttérben, és inkább az igazság oldalára áll. A végére reálisan látja és kezeli a dolgokat. Vincent Cassel (Asset) színészt kérték fel, hogy játssza el a film bérgyilkosát. Ő az egyik legképzettebb, hibát nem ismerő, összetett személyiséggel rendelkező ügynök, de ezt megszokhattuk már a Bourne-filmek kapcsán, semmi meglepő nincs ebben. A film Nicky-jét Julia Stiles alakítja, aki nem csak megöregedett a filmre, de szó szerint bele is fáradt a szerepbe.

Forrás: UIP-Duna Film
Forrás: UIP-Duna Film

VÉGSZÓ

Bourne mintha picit belefáradt volna ebbe a nagy rohanásba, és az ötödik részre kimerült volna. Greengrass teljesen kifogyott az ötletekből – ezt maga a rendezőúr is elárulta egy interjúban -, és egy sablonos kémfilmet sikerült összeraknia. További hátrányai a filmnek, hogy megpróbálják megint eladni azt az amúgy is nevetséges elméletet, hogy egy homályos és távoli képet miként lehet felnagyítani, mindezt úgy, hogy tűéles képet kapjunk. Vagy a mindent halló headsetet, amihez se erősítő, se jelvevő nem szükséges. Ideje lenne felnőni, és tanulni ezekből a hibákból, és nem újból elkövetni. De ne csak negatív részeit, hanem az előnyeit is említsük meg a filmnek, mert rendkívül látványos autós, motoros jelenetekkel van megspékelve, való igaz voltak azok a mondatok, amiket Matt Damon mondott, hogy soha nem látott üldözések lesznek a vásznon. Összességében szerethető zsánerfilm lett, és ha a fenn említett bakikat kihagyták vagy reálisan rakták volna a filmbe, akkor az egyik legjobb Bourne-filmnek járó díjat kapta volna, így viszont ezzel kell beérnünk most.

Szerző
Kévés Bence Mihály

A filmek és sorozatok varázslatos világába csöppentem, és az élet túl rövid ahhoz, hogy rossz filmeket nézzünk.

Szólj hozzá!

Budapest Comic Con

Közelgő események

Még több a témában...

CinemaCon Universal
Filmek

CinemaCon: A Universal Pictures és a Focus Features bemutatója

A klasszikusok kapták a hangsúlyt a Universal bemutatóján a CinemaCon szerdai napján.

Jurassic World: Bukott birodalom
BREAKINGFilmek

A Jurassic Park eredeti írója dolgozik a Jurassic World negyedik részén

Jön a Jurassic World 4., de jobb írót is találhattak volna hozzá.

Az ördögűző: A hívő
Filmek

Szó nélkül lelépett Az ördögűző: A hívő folytatásának rendezője, David Gordon Green

Hátralépett a Universal, és Az ördögűző: A hívő folytatásának bemutatóját is elnapolták.