Főoldal BREAKING KRITIKA: Érkezés
BREAKINGKritikák/tesztek

KRITIKA: Érkezés

Nagyon vártuk az Érkezés filmet, minden okuk meg volt erre, mert az év sci-fi címét mi odaadtuk neki.

511

Nagyon vártuk az Érkezés filmet, minden okuk meg volt erre, mert az év sci-fi címét mi odaadtuk neki.

A történet szerint a Föld különböző pontjaira idegen tárgyak szállnak le, és senki sem érti a jelenséget, mielőbb meg kell fejteni érkezésük célját – pusztán kapcsolatfelvétel és információ cseréről van szó, vagy támadás áll a látogatás mögött? A Földön csak egyetlen ember van, aki képes felvenni a kapcsolatot az idegenekkel, lefordítani és megérteni a különös írásjelüket, az pedig nem más mint Louise Banks (Amy Adams). Banks és Ian (Jeremy Renner) együtt vág bele az évtized áttörésébe, kapcsolatfelvétel az idegenekkel. Nagyon fontos elmondani, hogy a film nem mutat rokoni szálat sem A függetlenség napja, sem az E.T., a földönkívüli klasszikusokkal, teljesen más szemszögből közelítették meg a témát, és ettől lett olyan klassz. Főszereplőink többször is felkeresik a különös űrhajót, hogy megfejtsék az idegenek érkezésének célját, és közben lehetőség adódik, hogy új technológiákról tanuljunk. A történet zsenialitása miatt észre sem vesszük, hogy egy idő után már konkrét mondatokat tudunk megértetni a földönkívüliekkel, és fordítva is, vagy mégsem? A baj ott kezdődik, mikor az egyik írásjelüket „picit” félreértelmezzük, és a világon úrrá lesz a káosz. Ez tökéletesen adja vissza az emberi tulajdonságot, előbb lövünk, és aztán kérdezünk, a filmben is valami hasonlóra készülhetünk, pedig a szegény kis idegenek csak segíteni akartak.

Colonel Weber (Forest Whitaker), Louise Banks (Amy Adams) and Ian Donnelly (Jeremy Renner) in ARRIVAL

Denis Villeneuve korunk egyik legígéretesebb és legmegbízhatóbb rendezője. Az elmúlt években nyújtott teljesítménye alapján felfokozott izgalommal várjuk az összes jövőbeli projektjét, melyek között egy-két igazán nagy cím is található. Villeneuve jelenleg is a Szárnyas fejvadász folytatásán dolgozik, olyan nevekkel, mint Harrison Ford, vagy Ryan Gosling. Éppen ezért volt kifejezetten izgalmas hallani, hogy idén a direktor az Érkezés nevezetű, first contact sci-fi-vel fog betörni az őszi fesztiválszezonba. A film amolyan vizsgának is tekinthető a nagy megpróbáltatás előtt, amit egy óriási sci-fi klasszikus folytatása jelent.

Ha már láttunk korábban filmet a rendezőtől, akkor a minőség és stílus szempontjából nagyjából tudni lehet, hogy mire számítsunk a film megtekintése előtt. A Fogságban, az Ellenség, valamint a nem is olyan régi Sicario – A bérgyilkos  ügyesen keverte a komoly gondolatokat, a szerzői megközelítést és a feszes, nagyközönségnek szánt izgalmakat. Mindezen tulajdonságok az Érkezésre is jellemzőek.

A film az emberiség és egy földönkívüli faj első találkozásán mereng. A direktor merít a hasonló jellegű filmekből, amiket a nagy elődök tettek le az asztalra, azonban képes közben valami teljesen újat is hozni. A különféle ötletek, gondolatok egy fejlett, új fajjal való találkozásról, nyelvről, valamint saját identitásunkról szinte észrevétlenül, lassacskán kúsznak be tudatunkba. Valóban érdekes és friss élmény egy olyan invázió-filmet látni, amely nem a CGI-őrületre, valamint a városok lerombolására koncentrál, hanem az ősi sci-fi tradíció tudományos-fantasztikus kérdéseire.

Mindennek a felnőtt, pontos, szikár stílusnak a közepén egy érzelmileg rendkívül intelligens, drámai történet bontakozik ki, amely lekerekíti a képet, és végleg bebetonozza Villeneuve státuszát Hollywood-ban. Persze a sikerhez a színészek is kellettek, különösképpen Amy Adams, aki rendkívüli összhangban van a rendezőjével, és legalább annyira megfontolt jelenlét a vásznon, mint Villeneuve.

VÉGSZÓ

Az Érkezés egy nagyon kellemes, lenyűgöző filmélmény, mely megidézi a múlt század felnőtt, óramű pontossággal kimért nagyjait, miközben képes végig 21. századi szinten mozogni. A film nagyságához a remek színészi és operatőri munkák is nagyban hozzátesznek, a sokat magasztalt Amy Adams valami elképesztőt nyújtott a filmben, de Jeremy Renners is bizonyította, hogy nem csak Sólyomszemként tud jeleskedni. Manapság sajnos nagyon kevés ilyen film készül már, érdemes hát megbecsülni.

Szerző
Orosz Ferenc

Filmes újságíró, hazai és külföldi kiadványoknál egyaránt. Általában kritikákat közlök, valamint filmfesztiválokról tudósítok. Emellett filmesként is tevékenykedem, többnyire írói/rendezői pozícióban.

Szólj hozzá!

Budapest Comic Con

Közelgő események

Még több a témában...

Dűne: Második Rész
BREAKINGFilmek

Hivatalosan is készül a Dűne 3. része

Trilógiaként zárul Paul Atreides története, elkészül a Dűne 3., azaz A dűne...